۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۹۶۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

سریع القلم استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه فعالیت های مالی ایران توسط آمریکا رصد و از انجام آن جلوگیری می شود، گفت: ضروری است دستگاه دیپلماسی کشور بحث دیپلماسی اقتصادی را مد نظر قرار دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست ایران و مسائل ژئوپولیتیک خاورمیانه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. دکتر محمود سریع القلم استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در این نشست به بحث و بررسی مسائل مختلف اقتصادی و سیاسی حال حاضر ایران پرداخت.

سیستم بانکی آمریکا عامل فشار بر سایر کشورها 

وی در قسمتی از سخنانش گفت: قدرت آمریکا فقط در قدرت سیاسی و نظامی این کشور خلاصه نمی شود بلکه سیستم بانکی و مالی این کشور بخش بزرگی از قدرت این کشور است.

سریع القلم گفت: حضور آمریکا در منطقه فقط نظامی نیست؛ بلکه بیشتر مالی و اقتصادی است. آمریکا به دنبال تأمین مالی خود از آسیاست تا بدین طریق تسلیحات نظامی و صنعت IT خود را توسعه دهد.

رصد فعالیت های مالی ایران در خزانه داری آمریکا

وی در ادامه در رابطه با بحث تحریم ها گفت: در ساختمان خزانه داری آمریکا قسمت بزرگی از یک طبقه را به رصد فعالیت های مالی و بانکی ایران و تجزیه و تحلیل این فعالیت ها تخصیص داده اند و مهمترین راهکار مقابله آمریکا با ایران ایجاد مانع بر سر راه جریانات مالی بین المللی ایران است.

وی افزود: اینکه کشور آمریکا با رأی بالای کنگره تعدادی از اشخاص و شرکت های ایرانی را تحریم می کند، شاید از اهمیت چندانی برخوردار نباشد. اما آمریکا می خواهد با این رفتارها جو روانی علیه ایران ایجاد کند و به کشورهای بزرگی از قبیل ژاپن و سایر کشورها بگوید که در تبادلات مالی و سرمایه گذاری خود با ایران احتیاط نمایید تا بدین طریق ایران را منزوی کند.

سریع القلم گفت: بانک های بزرگ اروپایی و سایر کشورها هنوز به دلیل ترس از آمریکا از انجام تبادلات مالی با ایران امتناع می کنند و این بحث حتی در مورد روابط مالی و تجاری دوجانبه ایران با سایر کشورها نیز صادق است و این کشورها نیز از گسترش روابط اقتصادی با ترس دارند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: دستگاه دیپلماسی کشور نباید فقط بر روی مسائل سیاسی متمرکز شود؛ بلکه در حال حاضر کشورهای موفق، دیپلماسی اقتصادی با سایر کشورهای جهان را نیز در دستور کار خود قرار داده اند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.