۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۸۱۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

آمریکا با چاپ دلار بدون پشتوانه به طور رایگان از منابع انرژی دنیا استفاده کرده است و هر کشور را که به مقابله با این سیستم بپردازد، بوسیله ارتش خود کنار می زند. با این حال امروز کشورها در حال حرکت به سمت حذف دلار از تجارت و معاملات نفتی خود هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد جنگ های ایالات متحده در منطقه خلیج فارس عمدتا در جهت کنترل و تأمین منابع انرژی و تثبیت سیاست های ارزی مربوط به نفت بوده است. منابع انرژی خلیج فارس از سال ۱۹۴۵ تاکنون رشد اقتصادی آمریکا را افزایش داده است.

زمانی که آمریکا از جنگ جهانی دوم پیروز بیرون آمد و سیستم پولی جهانی مبتنی بر دلار را در اختیار خود گرفت، به واسطه بهره مندی از این سیستم به طور رایگان با منابع دنیا به اقتصاد خود خدمت رسانی کرد.

آمریکا همچنین با کمک سیستم دلاری ارتش خود را تقویت نمود تا هر کسی که قصد براندازی این سیستم و ضربه زنی به اقتصاش دارد را تهدید کرده و باز دارد.

از طرفی این کشور سیستم پترودلاری خرید و فروش نفت را نیز راه اندازی کرد تا بوسیله آن انرژی رایگان کشورها را در اختیار خود بگیرد و رشد اقتصادی و افزایش رفاه خود را تضمین کند.

کنترل آمریکا بر منابع انرژی و تجارت بین المللی به آن قدرت سیاسی و اقتصادی فراوانی داده است و سبب شده تا بر دیگر کشورها تسلط نظامی پیدا کند. این اختیارات مزایای فراوانی را برای آمریکا داشته و باعث شده تا در مواقع کمبود به راحتی از سیستم دلاری تحت اختیار خود قرض گرفته و خرج نماید.

صادرات دلار و واردات کالا توسط آمریکا

برای بیش از ۴۰ سال، مبادلات جهانی انرژی و تجارت سایر کالاها با دلار آمریکا صورت گرفته و بدین واسطه این کشور به عنوان قدرت اول اقتصادی در دنیا ایفای نقش کرده است.

این درحالی است که کشورها محصولات تولیدی حقیقی خود را به این کشور صادر می کنند، اما در عوض دلار کاغذی صادرات درجه یک آمریکا به این کشورها بوده است.

حمایت آمریکا از عربستان به خاطر حفظ سیستم پترودلاری

عربستان از سال ۱۹۷۴ بزرگترین طرفدار سیستم پترودلاری آمریکا شده و از اینجا می توان پی برد که چرا آمریکا سرسختانه از عربستان دفاع می کند.

حمایت آمریکا از عربستان، جنگ افروزی دائم در خلیج فارس و مقابله با کشورهایی از قبیل عراق و لیبی که قصد مقابله با سیستم پترودلاری را داشتند همگی نشان از اهمیت استراتژیک این سیستم برای آمریکا را دارد.

اما با این حال به نظر می‌رسد ترک خوردگی ها در سیستم پولی دلاری در حال آشکار شدن است. رفتارهای غیرقانونی آمریکا در خاورمیانه نیز به تعداد این ترک ها می افزاید.

عزم جدی کشورهای جهان برای کنار گذاشتن سیستم پترودلاری

حرکت کشورهای مختلفی از قبیل چین، روسیه، ونزوئلا و کشورهای مختلف دیگر نشان دهنده عزم جدی جهانی برای کنار گذاشتن سیستم دلاری است.

اقدام برای معامله و قیمت گذاری نفت با ارزهایی به غیر از دلار همگی شواهدی بر مواجه هژمونی دلاری آمریکا با تهدیدات جدی است.

شدت سوء استفاده از سیستم دلاری بر علیه ایران افزایش یافته و سبب شده تا این کشور به فکر رهایی از سیستم پترودلاری باشد. ایران در سال های مختلف اقداماتی جهت خرید و فروش نفت خود با ارزی غیر از دلار انجام داده است. این کشور در مبادلات نفتی خود با کشور چین از یوآن نیز استفاده کرده است. حتی پیشنهاد راه اندازی بورس انرژی نیز برای مبادله نفت و گاز بر بستر سایر ارزها نیز داده شده بود.

وابستگی جهان به دلار به عنوان ذخیره ارزی شروع به کاهش کرده است. تقاضای دلار برای مبادلات جهانی نفت و گاز در حال کاهش است؛ زیرا کشورها از تسلط آمریکا بر اقتصاد جهانی و استفاده از نیروی نظامی برای مجازات مخالفان دلار خسته شده اند.

حرکت به سمت تجارت بدون دلار می تواند اقتصاد ایالات متحده را – به عنوان بزرگترین بدهکار جهان- به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

اگر بقیه کشورهای جهان نیز در کنار گذاشتن استاندارد دلاری همراهی کنند، خانه کاغذی ساخته شده در دهه ۱۹۷۰ توسط ایالات متحده به راحتی می تواند تخریب شود.

برگرفته از: رجیسترگارد



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.