۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۷۲۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی
۰

شکایت قطر علیه کشورهای تحریم کننده به سازمان تجارت جهانی به هیچ نتیجه ای نرسیده و این مسئله نشان می دهد که سازمان تجارت جهانی قدرتی در جلوگیری از تحریم کشورها علیه یکدیگر ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد حدود ۴ ماه قبل ۴ کشور عربستان، امارات، مصر و بحرین به دلیل عدم همراهی کشور قطر با سیاست های آن ها و حمایت از تروریسم، این کشور همسایه خود را هدف تحریم های اقتصادی و تجاری گسترده قرار دادند.

تحریم های قطر از سوی کشورهای عربی به رهبری عربستان موارد متعددی همچون تحریم استفاده از بنادر، تحریم حمل و نقل کالا، تحریم استفاده از شبکه بانکی و بسیاری موارد دیگر را شامل می شد که تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد قطر داشته است.

تحریم ها بر خلاف قواعد WTO بوده است

این تحریم ها خلاف قواعد سازمان تجارت جهانی بوده است که از هرگونه وضع محدودیت بر جریان تجارت کالا جلوگیری می کند.

در همین راستا کشور قطر نیز پیش از این از کشورهای عربی تحریم کننده خود، به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده بود. کشور قطر معتقد است سازمان تجارت جهانی باید در چنین شرایطی وارد عمل شود و کشورهای تحریم کننده را به توقف قوانین تحریمی ملزم نماید.

اما کشورهای تحریم کننده از جمله عربستان و امارات اعلام کرده اند سازمان تجارت جهانی نمی تواند در این زمینه آن ها را مجبور به لغو تحریم ها نماید چرا که طبق اصول این سازمان، کشورها می توانند در زمانی که امنیت ملی خود را در خطر ببینند هر قانونی را تصویب و اجرا نمایند.

در همین راستا نماینده امارات در سخنانی گفته است: «شکایت قطر در همان ابتدا رد شده و حتی به تشکیل پرونده و بررسی مسئله نیز منجر نشده است. در حال حاضر هیچ پرونده شکایتی در کمیته حل اختلاف سازمان ملل در این زمینه وجود ندارد. دلیل آن نیز این واقعیت است که سازمان تجارت جهانی حق دخالت در اموری که به امنیت ملی کشورها مربوط می شود را ندارد.»

منبع: فایننشال تریبون



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.