۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۲۷۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

آمریکا با استفاده از قدرت خلق دلار بدون پشتوانه، هزینه های نظامی خود را افزایش داده و بدین طریق در سراسر دنیا جنگ افروزی کرده است. اکنون کشورهای دنیا بدین مسئله پی برده و به دنبال حذف دلار و مقابله با سلطه آمریکا هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد آمریکا برای حفظ هژمونی خود در جهان همیشه بر سر مسیر اتحاد چین، روسیه و ایران جهت تشکیل منطقه اوراسیایی یکپارچه سنگ اندازی کرده است.

جنگ عراق، تجاوز آمریکا به یوگوسلاوی، حضور نظامی در افغانستان و سایر دخالت ها در منطقه آسیا همگی جهت محاصره چین، روسیه و ایران بوده تا از یکپارچگی اوراسیایی جلوگیری کند.

به طور طبیعی هرچقدر دلار در جهان بیشتر مورد استفاده قرار گیرد آمریکا نیز بیشتر می تواند در ارتش و اقدامات نظامی خود هزینه کند. آمریکا به مدد دلار به لحاظ بودجه نظامی نسبت به تمام کشورها در رتبه برتر قرار گرفته است. هزینه ۶ تریلیون دلاری فقط برای جنگ عراق و افغانستان خود گویای این مسئله است.

سیستم دلاری در اکثر کشورها با رکود مواجه شده است

تا دهه پیش، هر ایده ای که باعث دور شدن از سیستم دلاری می شد به عنوان یک تهدید برای هژمونی آمریکا شناسایی شده و بدان پاسخ نظامی داده می شد.

اما در سال ۲۰۱۷ با توجه به کاهش اعتبار آمریکا در نتیجه جنگ های متعدد علیه کشورها، به جز کشورهای ایران، روسیه و چین که توان نظامی بالایی دارند، یک رکود اقتصادی کلی بر سیستم های مبتنی بر دلار اکثر کشورها حاکم شده است.

به وضوح مشخص است که در سال های اخیر بسیاری از کشورها با آمریکا مخالف شده اند. یکی از راه های مؤثر برای این کشورها جهت در امان ماندن از بحران های امپراطوری آمریکا کنار گذاشتن دلار و استفاده از ابزارهای جایگزین است که محدود شدن آمریکا در افزایش هزینه های نظامی و از بین رفتن سلطه این کشور بر نظام تجاری جهان را درپی خواهد داشت.

دلارزدایی در استراتژی روسیه، چین و ایران برای شکل دهی اتحادیه اوراسیایی امری ضروری بوده و به یک اولویت استراتژیک تبدیل شده است. از بین بردن ظرفیت مخارج نامحدود فدرال رزرو و اقتصاد آمریکا به معنی ایجاد محدودیت بر سر راه امپریالیسم آمریکا است که بی ثباتی جهانی را کاهش خواهد داد.

آمریکا با تحریم کشورها علیه خودش اقدام کرده است

بدون قدرت نظامی معمولِ کشور آمریکا برای تقویت و تحمیل استفاده از دلار، روسیه، چین و ایران راه را برای تغییرات مهم در نظم جهانی هموار خواهند کرد.

آمریکا با حذف ایران از سیستم سوئیفت و اعمال تحریم بر کشورهایی مثل ایران، روسیه و ونزوئلا در اصل علیه خودش اقدام کرده است.

این امر همچنین روند استخراج و ذخیره سازی طلا توسط روسیه و چین را که در تضاد مستقیم با منافع آمریکا است را تسریع کرده است.

اصلا پنهان نیست که روسیه و چین می خواهند برای در امان ماندن از سقوط دلار از ارز با پشتوانه طلا کمک بگیرند. این اتفاقات باعث شده کشورهای دیگر نیز شروع به فعالیت در فضای غیردلاری و سیستم های مالی جایگزین نمایند.

چین به دنبال جایگزین کردن سیستم پترویوآنی به جای سیستم پترودلاری است

چین شروع به اعمال فشارهای شدید بر عربستان جهت فروش نفت خود به یوآن (به جای دلار) کرده است. برای عربستان این یک مسئله بسیار مهم است؛ هرچند که در تضاد با منافع متحد اصلی خود یعنی آمریکا است.

چین بزرگترین مشتری عربستان است و در صورتی که خرید نفت از این کشور را متوقف کند صنعت پتروشیمی عربستان با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد.

برای چین، روسیه و ایران دلارزدایی به یک مسئله مهم تبدیل شده است. تعداد کشورهایی که به مزایای سیستم پولی غیر متمرکز (در مقایسه با سیستم دلاری) آگاهی پیدا می کنند رفته رفته در حال افزایش است. ایران و هند، بلکه ایران و روسیه قسمتی از مبادلات نفتی خود را در ازای فروش کالا انجام می دهند و بدین وسیله تحریم های آمریکا را دور می زنند.

به همین ترتیب قدرت اقتصادی چین اجازه داد اعتبار ۱۰ میلیارد یوروریی برای ایران جهت دور زدن تحریم ها تخصیص داده شود.

حتی به نظر می رسد حزب کمونیست کره شمالی برای دور زدن تحریم ها از ارزهای دیجیتالی از قبیل بیت کوین برای خرید نفت از چین استفاده کند.

ونزوئلا به عنوان صاحب بزرگترین ذخایر نفتی جهان، به طور کامل شروع به فروش نفت خود با ارزهایی به غیر از دلار کرده است. نیاز به تأکید نیست که این اتفاق بزرگترین تغییر ۴۰ سال اخیر است.

چین نفت و گاز را با پرداخت یوآن از روسیه خریداری می کند. زیرا روسیه امکان تبدیل یوآن های دریافتی به طلا را در بورس بین المللی انرژی شانگهای دارد. مکانیسم گاز- طلا- یوان نشانه هایی از انقلاب اقتصادی در اثر کنار گذاشتن دلار از تجارت است.

منبع: استراتژیک کالچر



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.