۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۲۰۱ ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دولت چین اعلام کرده است که قصد دارد با افزایش نقش دولت و شرکت های دولتی در اقتصاد، دوره ای جدید از جهش رشد اقتصادی را رقم بزند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور چین در طول دهه های اخیر توانسته است رشد اقتصادی قابل توجهی را بدست آورد. این درحالیست که در این مدت رویکرد دولت چین برخلاف کشورهای توسعه یافته غربی، استفاده از تمرکزگرایی و افزایش نقش دولت و شرکت های دولتی در اقتصاد بوده است.

چین نمونه عدم کارایی توصیه های نظام بازار آزاد

کشورهای غربی مروج نظام بازار آزاد و سرمایه داری هستند و به دیگر کشورهای جهان توصیه می کنند به منظور دستیابی به اهداف رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال دولت ها باید کمترین میزان دخالت را داشته باشند و همه چیز را به نظام کارآمد بازار بسپارند.

با اینحال دولت چین نمونه ای بارز از عدم صحت ادعاهای کشورهای غربی و طرفداران بازار آزاد است چراکه در طول سال های اخیر این کشور بدون عمل به توصیه های نظام بازار آزاد به پیشرفت های اقتصادی گسترده ای دست یافته است.

افزایش نقش دولت، راهکار چین برای جهش دوباره رشد اقتصادی

در طول چند سال اخیر رشد اقتصادی چین در سطح بیشترین رشد اقتصادی کشورهای جهان بوده است اما میزان آن در مقایسه با سال های قبلتر مقداری کاهش یافته است. کاهش میزان صادرات کشور چین نیز یکی از دلایل اصلی کاهش رشد تولید و رشد اقتصادی این کشور در سال های اخیر عنوان شده است.

در حال حاضر طرفداران نظام بازار آزاد معتقدند دلیل اصلی کاهش صادرات کشور چین دولتی بودن بخش زیادی از شرکت های این کشور است که موجب شده عملکرد آن ها بهینه نباشد و مزیت رقابتی خود در بازارهای جهان را از دست بدهند.

اما دولت چین این انتقادات را قبول ندارد و اعلام کرده است قصد دارد با افزایش نقش دولت و شرکت های دولتی در اقتصاد، دوره ای جدید از جهش رشد اقتصادی را رقم بزند. به بیان دیگر راهکار چین برای افزایش میزان صادرات و دستیابی به رشد اقتصادی بالای ۷ درصد، افزایش سرمایه گذاری در شرکت های دولتی و بهبود وضعیت آن ها در بازار های جهانی است.

تمرکزگرایی موجب تقویت بهره وری تولید شده است

در همین راستا شیائو یاجینگ رئیس کمیسیون نظارت و مدیریت دارایی های دولتی گفته است: افزایش نقش حزب کمونیست و تمرکزگرایی در مدیریت شرکت های دولتی موجب بهبود بهره وری تولید این شرکت ها و در نهایت بهبود وضعیت اقتصادی کل کشور چین شده است.

یاجینگ معتقد است در وضع کنونی کشور چین هرچه تمرکزگرایی و نقش دولت افزایش یابد، عملکرد شرکت های دولتی نیز بهبود خواهد یافت و این مسئله در نهایت برای شرکت های خصوصی نیز مزایای متعددی در پی خواهد داشت. علاوه بر این افزایش حضور دولت در شرکت های دولتی موجب هماهنگی بیشتر اهداف این شرکت ها با اهداف مد نظر دولت خواهد شد.

به عقیده رئیس کمیسیون نظارت و مدیریت دارایی های دولتی کشور چین، هرچه دامنه فعالیت شرکت های دولتی در اقتصاد افزایش یابد، به بهبود رهبری اقتصاد کشور و تقویت ساختار حاکمیت این کشور کمک خواهد کرد و به دلیل عدم رقابت کاذب کیفیت، بهره وری و رقابت پذیری شرکت ها نیز تقویت خواهد شد.

کمیسیون نظارت و مدیریت دارایی های دولتی کشور چین، در حال حاضر بیش از ۸ هزار میلیارد دلار دارایی دولت این کشور را مدیریت می کند که در حدود ۹۸ درصد دارایی های کل کشور چین محسوب می شود.

در حال حاضر بسیاری از بخش های اقتصادی این کشور همچون انرژی و ارتباطات به طور کلی در اختیار شرکت های دولتی است و بخش خصوصی هیچ سهمی از آن ندارد.

توجه بیشتر به مصرف داخلی و جذب سرمایه های بخش خصوصی راهکارهای جدید دولت چین

کشور چین به تازگی نوزدهمین کنگره حزب کمونیست را برگزار کرده است. یکی از مباحث مهمی که در این نشست مورد بررسی قرار گرفته است ارزیابی راهکارهای افزایش تولیدات و رشد اقتصادی از طریق ایجاد تحولات ساختاری پیش برنده بوده است.

یکی از راهبردهای کشور چین در این زمینه توجه بیشتر به ظرفیت مصرف داخلی و جذب سرمایه های بخش خصوصی بوده است. جذب سرمایه های بخش خصوصی و همچنین سرمایه های خارجی می تواند مزایای زیادی برای اقتصاد کشور چین داشته باشد.

علاوه بر این یکی از محورهای مهم مورد بررسی در نشست حزب حاکم کشور چین، بررسی راهکارهای مقابله با فساد و هدر رفت منابع بوده است.

برگرفته از: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.