۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۷۷۸ ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

یک کارشناس کشاورزی گفت: مهمترین عاملی که سبب اولویت دار بودن کشت دیم چغندرقند در پاییز نسبت به کشت بهاره آن می شود، استفاده بهینه از آب و نزولات آسمانی است.

به گزارش مسیر اقتصاد؛ مهندس محمد رضا اوراضی زاده رییس بخش خدمات فنی و تحقیقاتی موسسه اصلاح و تهیه بذر چغندر قند دیروز در برنامه خوشه چین رادیو اقتصاد در مورد اهمیت کشت پاییزه(دیم) چغندر قند صحبت کرد.

ایران جزو ۶ کشور برتر در زمینه تولید چغندرقند

وی با بیان اینکه ایران یکی از ۶ کشور دنیاست که به لحاظ اقلیمی شرایط رشد و تولید شکر را از هر دو محصول چغندر قند و نیشکر داراست، گفت: در زمینه تولید چغندر هم به برکت تنوع اقلیمی می شود آن را به دو صورت بهاره و پاییزه(دیم) تولید کرد.

اوراضی زاده افزود: عملیات تهیه زمین برای کشت پاییزه چغندرقند باید قبل از این و در فصل تابستان صورت بگیرد و مزرعه باید دارای رطوبت باشد.

استفاده بهینه از منابع آبی، لازمه کشت پاییزه محصولات کشاورزی

وی در همین خصوص گفت: در ایران مهمترین عاملی که به عنوان شاخصی برای اولویت کشت پاییزه چغندرقند نسبت به کشت بهاره می توان عنوان کرد، استفاده بهینه از نزولات آسمانی در طول دوره رشد و کارآیی بیشتر آب در کشت چغندر قند پاییزه است.

حمایت وزارت جهاد از کشت پاییزه چغندر قند

این کارشناس کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی نیز سیاست توسعه کشت چغندرقند دیم را به منظور تغییر الگوی کشت، استفاده از آب های ناشی از بارندگی، درآمدزایی برای کشاورزان و اشتغال پایدار مدنظر خود قرار داده است.

وی افزود: به همین منظور این وزارتخانه سیاست های حمایتی زیادی را برای توسعه کشت چغندرقند پاییزه مدنظر قرار داده است که از آن جمله می توان به تامین بخشی از هزینه ادوات تخصصی چغندرقند به صورت یارانه دار و پرداخت ۵۰ درصد بهای بذر این محصول در قالب یارانه اشاره کرد.

اوراضی زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چغندرقند در انواع خاک ها به شرط تامین آب و مواد غذایی قادر به رشد است و محصول تولید می کند ولی بهترین نوع خاک برای این نوع گیاه خاک های لومی است.

خوزستان، بهترین نقطه ایران برای کشت چغندرقند

این کارشناس کشاورزی در پایان در خصوص بهترین مناطق برای کشت چغندرقند پاییزه گفت: استان خوزستان بهترین استان برای کشت چغندر قند است، ضمن این که کرمانشاه، فارس، کرمان و ایلام نیز ظرفیت خوبی برای کشت این محصول دارا هستند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.