۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۶۷۲ ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳ دسته: تولید
۰

میزان صادرات اجزا و قطعات خودروهای سواری، وانت و تراکتورهای کشاورزی در ۶ ماهه اول امسال به قزاقستان تنها ۳۱ هزار دلار بوده است. این آمار نشانگر آن است که صادرات این محصولات به قزاقستان در دو سال اخیر با کاهش ۹۵ درصدی مواجه بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بنابر آمار صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۵، شرکت سایپا با صادرات ۷ هزار دستگاه و ایران خودرو با صادرات ۳ هزار دستگاه وضعیت نامطلوبی در صادرات داشته اند.

همچنین در پنج ماهه اول سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۳۰۰۰ تن خودرو از کشور به کشورهای مختلف صادر شده که ارزش این صادرات تنها به ۱۴ میلیون دلار می‌رسد.

کاهش شدید میزان صادرات به قزاقستان در سالیان اخیر

ارزش میزان صادرات کالا به قزاقستان در سال ۹۳ حدود ۲۰۸ میلیون دلار بوده است که عمده آن شامل خشکبار، سیمان، ظروف شیشه ای، مواد شیمیایی، ماشین آلات مورد استفاده در صنعت دام و طیور، سنگ های معدنی و اجزا و قطعات خودروهای سواری و کشاورزی بوده است. میزان صادرات کالا به قزاقستان در سال ۹۴ روند کاهشی داشت و به ۱۳۷میلیون دلار رسید اما در سال ۹۵ رشد کرد و به ۱۷۳ میلیون دلار رسید.

میزان صادرات اجزا و قطعات خودروهای سواری، وانت و تراکتورهای کشاورزی به قزاقستان در سال ۹۴ حدود ۱.۲ میلیون دلار بوده است که در سال ۹۵ نیز این صادرات روند بسیار کاهشی داشته و به ۴۵۲ هزار دلار رسیده است.

لازم به ذکر است میزان صادرات اجزا و قطعات خودروهای سواری، وانت و تراکتورهای کشاورزی در ۶ ماهه اول امسال به قزاقستان تنها ۳۱ هزار دلار بوده است. این آمار نشانگر آن است که صادرات این محصولات به قزاقستان در دو سال اخیر با کاهش ۹۵ درصدی مواجه بوده است.

گفتنی است حميدرضا ارشدی سركنسول جمهوری اسلامی ايران در آلماتی قزاقستان با بيان اينكه محصولات ايران خودرو و به خصوص سمند در كشور قزاقستان جايگاه مناسبی دارند، گفت: با توجه به اينكه رقابت در بازار خودرويی قزاقستان بسيار بالا است، ايران خودرو نيز بايد محصولات خود را با كيفيت بالا به اين كشور صادر كند.

اما آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد طی سالیان اخیر صادرات خودرو و قطعات آن به قزاقستان کاهش قابل توجهی داشته است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.