۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۶۰۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴ دسته: کشاورزی
۰

کریمی نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در رابطه با عدم اجرای صحیح قانون خرید تضمینی گندم توسط دولت، گفت: اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی، افزایش نرخ به میزان تورم و پرداخت جریمه در صورت تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان ۳ قانونی است که دولت در این زمینه به آن عمل نکرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد رضا کریمی نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت پرداخت مطالبات گندم کاران اظهار داشت: پنجاه درصد از مطالبات اولیه گندم کاران استان های سردسیری پرداخت شده و طبق گفته اعضای دولت پنجاه درصد باقیمانده از مطالبات طی ۱۰ روز آینده بایستی پرداخت شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: مطالبات گندم کاران استان های گرمسیری که کمی زودتر از استانهای سردسیری گندم های خود را به دولت تحویل دادند، تقریبا بطور کامل پرداخت شده است.

عدم توجه دولت به قوانین بخش کشاورزی

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی ادامه داد: عدم پرداخت مطالبات گندم کاران بخش کوچکی از مشکلات کشاورزان است که از بی توجهی به قانون توسط مسئولین اجرایی کشور ناشی شده است.

وی گفت: مشکل اصلی در حوزه کشاورزی هم ناشی از همین موضوع است که قانون به درستی اجرایی نمی شود.

نماینده مردم اردبیل تاکید کرد: طبق قانون خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی باید اواخر شهریورماه و قبل از آغاز عملیات کشت پائیزه به اطلاع زارعین محترم برسد.

کریمی گفت: همچنین طبق این قانون، نرخ خریدهای سال آینده به منظور پوشش هزینه های جاری کشاورزان، باید به اندازه نرخ تورم سالیانه افزایش پیدا کند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی ادامه داد: طبق قانون برنامه ششم توسعه هم اگر در پرداخت مطالبات گندم کاران تاخیری ایجاد می شود، دولت موظف به پرداخت جریمه تاخیر برابر با بالاترین نرخ سود بانکی است.

وی گفت: متاسفانه هیچکدام از این مواد قانونی به موقع انجام نگرفته و عدم اجرای این قوانین باعث ضعیف تر و فقیرتر شدن کشاورزان شده است.

کریمی بیان کرد: در حال حاضر کاهش سطح زیر کشت گندم بدلیل نداشتن توجیه اقتصادی برای کاشت این محصول و بالا رفتن هزینه های تولید آن است که باید برای جبران آن نرخ خریدهای تضمینی هم افزایش داشته باشد. عدم اجرای صحیح قانون خریدهای تضمینی باعث کاهش ضرر و زیان کشاورزان گندم کار و زحمتکش کشور شده است.

حمایت صحیح از کشاورزی مهاجرت روستائیان را کاهش می دهد

کریمی گفت: باید حمایت ها از بخش کشاورزی به گونه ای باشد تا جوانان روستایی با عشق و علاقه شغل کشاورزی را انتخاب نموده و از  مهاجرت به حاشیه شهرها و دنبال کارهای استخدامی در مراکز خدماتی، صنعتی و صنفی نباشند.

گفتنی است سازمان برنامه و بودجه از مخالفین سرسخت خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه گندم است که منجر به چنین وضعیت نابسامانی در حوزه کشاورزی طی هفته های جاری شده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.