۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۳۷۳ ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ دسته: انرژی
۰

دو شرکت دولتی چین از دولت عربستان درخواست کرده اند ۵ درصد از سهام شرکت آرامکو را به این شرکت ها بفروشد. هدف چین از خرید سهام شرکت آرامکو، افزایش امنیت تأمین انرژی و حرکت در راستای حذف دلار از بازار نفت است.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت آرامکو بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت جهان محسوب می شود و دولت عربستان در راستای برنامه های کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی خود، اعلام کرده است قصد دارد در ۲ سال این شرکت را به سرمایه گذاران خارجی بفروشد.

عربستان ابتدا اعلام کرده بود فروش این شرکت را با عرضه عمومی ۵ درصد از سهام در اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی انجام خواهد داد، اما اخیرا این کشور زمان عرضه سهام را به تعویق انداخته است.

کشور عربستان اخیرا با کشورهای چین و روسیه در حوزه انرژی به توافقات مهم و راهبردی دست یافته است و این مسئله گمانه زنی ها در رابطه با خرید شرکت آرامکو توسط کشورهای چین و روسیه را افزایش داده بود.

با اینحال روز گذشته مشخص شد این گمانه زنی ها حقیقت دارند و کشور چین رسما درخواست خود مبنی بر خرید ۵ درصد از سهام شرکت آراکو را به کشور عربستان ارائه کرده است.

بر اساس گزارشات در هفته های اخیر شرکت های دولتی پتروچاینا و سینوپک کشور چین بارها به طور مستقیم با مقامات عربستانی برای خرید بخشی از سهام شرکت آرامکو مذاکره نموده اند.

پیش از این کشور عربستان برای عرضه اولیه ۵ درصد از سهام شرکت آرامکو قیمتی درحدود ۱۰۰ میلیارد دلار در نظر گرفته بود. طبق این قیمت گذاری دولت عربستان شرکت آرامکو را مجموعا ۲ هزار میلیارد دلار ارزش گذاری نموده است.

کشور چین به منابع نفتی مطمئن نیاز دارد و یکی از اهداف این کشور از خرید بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت جهان، افزایش امنیت تأمین انرژی است. علاوه بر این، خرید آرامکو توسط چین اقدام بلندمدت این کشور در راستای تقویت جایگاه خود در بازار انرژی و کنار زدن سلطه دلار است.

انتظار می رود در صورت نهایی شدن موفق این توافق، چین در آینده نیز سهم بیشتری از شرکت آرامکوی عربستان را خریداری نماید. علاوه بر این طبق گمانه زنی های صورت گرفته کشور روسیه نیز برای خرید بخشی از سهام شرکت آرامکو اقدام خواهد کرد.

برگفته از: رویترز و دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.