۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۰۳۰ ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸ دسته: انرژی
۱

کشور عربستان به تازگی با همکاری کشورهای روسیه و چین اقدامات متعددی در بازار نفت انجام داده است؛ به گزارش دیلی اکونومیست این کشور ها قصد دارند با خرید شرکت آرامکو گامی جدید در راستای حذف سلطه دلار آمریکا از بازار انرژی جهانی بردارند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور عربستان در دو سال اخیر خبر از تمایل به واگذاری شرکت نفت آرامکو داده است و در حال برنامه ریزی برای نحوه فروش این شرکت نفتی بزرگ است.

فروش شرکت نفت آرامکوی عربستان به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان تغییراتی راهبردی در بازار جهانی انرژی به وجود خواهد آورد.

روند فروش شرکت آرامکو تغییر می کند

در طول مدت دو سال اخیر برنامه کشور عربستان برای فروش شرکت ارامکو عرضه عمومی سهام آن در بورس و جذب سرمایه گذاران خارجی بوده است. با اینحال عربستان به تازگی برنامه تعیین شده برای عرضه اولیه بخشی از سهام این شرکت در اواسط سال آینده میلادی را به تعویق انداخته و قصد دارد روند فروش این شرکت را تغییر دهد.

گرچه برنامه عرضه عمومی سهام این شرکت به کلی کنار گذاشته نشده و به تعویق افتاده است، اما کارشناسان معتقدند در حال حاضر عربستان قصد دارد سهام شرکت آرامکو را به بخش های بزرگی تقسیم کند و در مذاکره با صندوق های سرمایه گذاری بزرگ و مطرح خارجی این بخش های سهام را به فروش برساند.

فروش عمومی سهام شرکت آرامکو در بورس موجب شفافیت بالای قیمت و میزان سهام خریداران می شود و کشور عربستان قصد دارد از این شفافیت پرهیز نماید.

چین و روسیه مشتریان اصلی آرامکو

از کشورهایی همچون چین و روسیه به عنوان مشتریان اصلی خرید بخش های سهامی شرکت نفتی آرامکو یاد می شود.

کشور عربستان به تازگی با همکاری کشورهای روسیه و چین اقدامات متعددی در بازار نفت انجام داده و به نظر می رسد این کشور ها قصد دارند با خرید شرکت نفت آرامکو گامی جدید در راستای حذف سلطه دلار آمریکا از بازار انرژی جهانی بردارند.

علاوه بر این، خبر به تعویق افتادن برنامه عرضه عمومی سهام آرامکو اندکی بعد از سفر پادشاه عربستان به کشور روسیه اعلام شده است که گمانه زنی ها در خصوص مشارکت روسیه در خرید سهام این شرکت را افزایش داده است.

چنانچه شرکت نفت آرامکو عربستان در اختیار کشورهایی همچون چین و روسیه قرار گیرد، قدرت آن ها در بازار انرژی جهانی به میزان قابل توجهی تقویت می شود و توان رقابت بیشتری برای مقابله با دلار آمریکا خواهند داشت.

منبع: دیلی اکونومیست

  1. سلام به نظر میرسد هیئت حاکمه عربستان سعی دارد باوانمود کردن فروش سهام آرامکو دربازارهای بین المللی آن را به نام خود خریداری کند وبدین ترتیب از مرحله دولتی ومحاسبه دولتی خارج نماید وبا اشراف خصوصی علاوه بر تامین منابع وسیع بدون پاسخگویی میتواند قدرت خود را دربرابر حوادث سیاسی واجتماعی حفظ نماید البته سیاستهای شبیه به این توسط راکفلر دربدو ورود به به اقتصاد نفتی درجان انجام شده بعید نیست که حاکم بودن یک خانواده یایک هیات اریستوکراتیک داخلی وخارجی بتواند به زعم آنها از ضعفهای قبیله ای آنها بکاهد

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.