۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۰۲۴ ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵ دسته: مسکن
۰

در کشور بریتانیا به دلیل عدم قاعده گذاری مناسب و نظارت دولت، خانواده های کم درآمد به شدت از وضعیت بازار اجاره مسکن رنج می برند و بازار اجاره مسکن بریتانیا نیازمند نظارت و کنترل بیشتر و همچنین قوانین حمایتی است. به همین منظور کارشناسان و سیاستمداران بریتانیایی قصد دارند با کنترل بیشتر و وضع طرح های حمایتی ویژه، به اقشار با درآمد کمتر در پرداخت اجاره بها کمک نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد در کشور بریتانیا در طول سال های اخیر نظارت لازم در بازار اجاره مسکن از سوی دولت حاکم نبوده و این مسئله موجب شده است خانواده های اجاره نشین در این کشور، که عموما از اقشار با درآمد پایین تر هستند، با مشکلات زیادی مواجه گردند.

طبق مطالعات انجام گرفته در بازار مسکن کشور بریتانیا در بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی، سهم اجاره بها از درآمدهای افراد با درآمد کمتر که عموما اجاره نشین هستند، به بیش از ۲۸ درصد رسیده است. این درحالیست که این سهم در دهه ۱۹۹۰ میلادی در حدود ۲۱ درصد بوده است.

این درحالیست که در شهر لندن وضعیت از میانگین بریتانیا به مراتب بدتر است و در این شهر در بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ سهم اجاره بها از کل درآمد افراد کم درآمد بیش از ۴۰ درصد اندازه گیری شده است.

در حال حاضر بیش از ۱۹ درصد خانوارهای بریتانیایی اجاره نشین هستند که در مقایسه با دو دهه قبل بیش از دو برابر شده است. علاوه بر این سهم خانواده های اجاره نشین در افراد بین ۲۵ تا ۳۴ سال به مراتب بیشتر است و به بیش از ۳۷ درصد می رسد که نشان دهنده بدتر شدن شرایط بازار اجاره مسکن در کشور بریتانیا در طول دهه های گذشته است.

بازار اجاره مسکن در بریتانیا نیازمند نظارت

نتایج این تحقیقات نشان داده است در کشور بریتانیا به دلیل عدم قاعده گذاری مناسب و نظارت دولت، خانواده های اجاره نشین کم درآمد و در سنین کار که فرزند نیز دارند به شدت از وضعیت بازار اجاره مسکن رنج می برند. از این رو بازار اجاره مسکن بریتانیا نیازمند نظارت و کنترل بیشتر و همچنین قوانین حمایتی است.

این در حالیست که پیش از سال ۲۰۱۱ میلادی قانونی مبنی بر حمایت یارانه ای مسکن از اقشار با درآمد کمتر در کشور بریتانیا برقرار بود اما در سال های اخیر اجرای آن متوقف شده و از آن زمان وضعیت بازار اجاره مسکن بریتانیا وضعیت به مراتب بدتری دارد. تخمین زده شده است که بیش از ۴.۸ میلیون نفر از ۱.۹ میلیون خانواده بریتانیایی از توقف اجرای این قانون متضرر شده اند.

گرچه از نظر کارشناسان با وجود اجرای آن قانون حمایتی نیز اقشار کم درآمد بریتانیا وضعیت مناسبی در بازار مسکن نداشتند و لازم است حمایت های مؤثر بیشتری از خانواده های کم درآمد در بخش مسکن انجام شود.

کارشناسان و سیاستمداران بریتانیایی با مشاهده این وضعیت در بازار اجاره مسکن قصد دارند با کنترل بیشتر و وضع طرح های حمایتی ویژه، به اقشار با درآمد کمتر در پرداخت اجاره بها کمک نمایند.

علاوه بر این ساخت منازل مسکونی برای پوشش کمبود منازل مسکونی موجود در بازار نیز یکی از راهکارهای لازم برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن و قیمت اجاره بها در بازار مسکن است.

منبع: ایندیپندنت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.