۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۸۷۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴ دسته: تولید
۰

با توجه به آمارهای اعلام شده توسط خودروسازان در خصوص میزان ساخت داخل قطعات محصولات تولیدی، افزایش نرخ ارز نباید تاثیری بر افزایش قیمت خودروها داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد نوسان و افزایش قیمت دلار در هفته های اخیر، بازارهای مختلف اقتصادی را متزلل کرده است. 

با‌توجه به سابقه تاریخی این اتفاق، به نظر می رسد صنعت خودرو در معرض پیامدهای منفی آن است چرا که با افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات خودرو قابل پیش‌بینی است.

افزایش نجومی قیمت خودروهای داخلی در سال ۹۱ 

سال ۹۱ سالی سخت برای صنعت و بازار خودرو بود؛ در این سال، همزمان قیمت‌ها شروع به اوج گرفتن کرد و تا جایی پیش رفت که دیگر خرید خودرو از توان خیلی‌ها خارج شد.

بنابر آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت در مهر ماه سال ۱۳۹۱ اعلام کرد، سه خودروساز بزرگ کشور تنها ۴۳۰ هزار دستگاه انواع محصول سواری را در هفت ماه سال ۱۳۹۱ به تولید رساندند و با این حساب تولید خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۴۶.۵ درصد افت را نشان می‌داد.

آماری هم که چند ماه پس از آن بر روی سایت رسمی انجمن خودروسازان قرار گرفت، موید این نکته بود که سه خودروساز بزرگ کشور سال ۱۳۹۱ را در حالی به پایان رساندند که تولید محصولات سواری آن ها در مقایسه با سال ۱۳۹۰ افت ۴۷ درصدی را تجربه کرده بود.

به طوری که ایرا‌ن‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به عنوان خودروسازان بزرگ کشور در سال ۱۳۹۱ تنها ۷۳۳ هزار دستگاه محصول سواری را تولید کردند.

عدم تاثیر نرخ ارز به دلیل میزان ساخت داخل خودروها

از آنجا که عمق داخلی سازی خودروهای پژو پارس، پژو ۲۰۶ و سمند توسط سازندگان به ترتیب ۹۰.۴۶، ۶۱.۷۴ و ۹۰.۷۳ بیان شده است، لذا عملا افزایش نرخ ارز نباید تاثیر در قیمت خودروهای داخلی داشته باشد.

اما در صورتیکه با نوسانات نرخ ارز، تغییری در قیمت خودورهای داخلی صورت بگیرد، می توان نتیجه گرفت که این آمار اعلام شده درست نبوده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.