۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۷۸۹ ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی
۰

آمریکا و اتحادیه اروپا محدودیت هایی را بر واردات کالا از کشور چین وضع نموده اند؛ کشور چین معتقد است این محدودیت ها، برخلاف قوانین سازمان تجارت جهانی است و کشورهای قدرتمند هیچ توجهی به قواعد این سازمان ندارند.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت تجارت خارجی چین طی بیانیه ای با انتقاد از وضع قوانین ضد چینی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تصریح کرده است که این محدودیت ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا کاملا بر خلاف قوانین سازمان تجارت جهانی است.

وزارت تجارت خارجی چین اعلام کرده است که در حال حاضر آمریکا و اتحادیه اروپا هیچ توجهی به قوانین سازمان تجارت جهانی ندارند و هرطور که بخواهند علیه کالاهای وارداتی و به طور خاص کالاهای وارداتی از چین محدودیت اعمال می کنند.

در ماه های اخیر آمریکا و اتحادیه اروپا به منظور حمایت از تولیدات داخلی قوانین محدودکننده زیادی بر سر واردات کالا از کشور چین وضع نموده اند.

این در حالیست که در روزهای اخیر اتحادیه اروپا بعد از ۱۸ ماه بحث و بررسی روابط تجاری خود با کشور چین، تصمیم گرفت محدودیت هایی را بر واردات کالاهای با تعرفه واردات پایین از کشور چین اعمال نماید.

کشور آمریکا نیز از زمان روی کار آمدن ترامپ مواضع شدیدی علیه واردات کالا از کشور چین داشته و در مواردی تعرفه واردات کالا از چین را به بهانه حاکم نبودن قواعد بازار آزاد در این کشور وضع نموده است. به طور مثال کشور آمریکا اخیرا با همین بهانه تعرفه واردات فویل آلومینیومی را از چین را از ۱۷ درصد به ۸۱ درصد افزایش داده است.

در این راستا سخنگوی وزارت تجارت خارجی چین در نشست خبری خود گفته است: «مفهوم حاکم نبودن بازار آزاد در یک کشور و وضع محدودیت تجاری با استناد علیه آن کشور به هیچ عنوان در قواعد سازمان تجارت جهانی وجود ندارد. اما برخی کشورها با ساختن چنین مسائلی علیه دیگر کشورهای جهان محدودیت وارداتی وضع می کنند.»

کشور چین معتقد است آمریکا و اتحادیه اروپا در وضع قوانین خود هیچ توجهی به سازمان تجارت جهانی و قواعد آن ندارند و قوانین این سازمان عملا از سوی کشورهای قدرتمند جهان نادیده گرفته می شود.

با این اوصاف می توان گفت سازمان تجارت جهانی در عمل به نهادی برای تحمیل خواسته های کشورهای قدرتمند به دیگر کشورهای جهان تبدیل شده و هر زمان که قواعد آن برخلاف منافع کشورهای قدرتمند باشد، آن ها توجهی به قوانین سازمان تجارت جهانی ندارند.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.