۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۳۳۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بانک های مرکزی چین و کره جنوبی در حال مذاکره برای تمدید پیمان پولی دوجانبه میان خود به ارزش ۵۶ میلیارد دلار هستند. ارزش این پیمان بین دو کشور از ابتدای انعقاد تاکنون ۲۸ برابر شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی چین و کره جنوبی در حال انجام مذاکرات برای تمدید پیمان پولی دوجانبه به ارزش ۵۶ میلیارد دلار هستند؛ پیمانی که روز سه شنبه (۱۰ اکتبر) منقضی خواهد شد. به گفته رئیس بانک مرکزی کره جنوبی، چشم انداز پیمان پولی دوجانبه میان دو کشور مثبت است.

پیمان ۵۶ میلیارد دلاری تضمین خواهد کرد که بانک مرکزی هر دو کشور به مقدار زیادی از ارزهای یکدیگر دسترسی داشته باشند تا بدین طریق نقدینگی مورد نیاز دو کشور برای مبادله با یکدیگر بدون نیاز به دلار فراهم شود.

کیم دو یون تحلیلگر مسائل ارزی کره جنوبی گفته است که تمدید پیمان پولی دوجانبه نشان دهنده تمایل دو کشور به کاهش تنش اقتصادی میان یکدیگر است؛ همچنین وزیر دارایی کره جنوبی اعلام کرده که در کنار این پیمان باید شبکه های مالی امن موجود گسترش یابد.

پیمان پولی دوجانبه ابزاری برای مقابله با اثرات سوء بحران مالی است که در آن دو کشور برای جلوگیری از کاهش نقدینگی از یکدیگر بوسیله پول های ملی خودشان وام می گیرند. پیمان پولی ۵۶ میلیارد دلاری کره و چین بزرگترین پیمان کره جنوبی است و سهم ۴۵ درصدی را از پیمان های پولی این کشور دارد.[۱]

ارزش پیمان پولی دوجانبه میان چین و کره جنوبی ۲۸ برابر شده است

گفتنی است در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۰۲، دای شیانگ‌لانگ رئیس بانک مرکزی چین و پارک سئونگ رئیس بانک مرکزی کره جنوبی یک پیمان پولی دوجانبه به وون و یوآن امضاء کردند.

این بانکها توافق کردند که تا سقف معادل ۲ میلیارد دلار از ارزهای محلی در زمان ضرورت به موسسه مالی برای غلبه بر مشکلات توزان پرداخت تخصیص دهند تا ثبات مالی در منطقه حفظ شود.

در سال ۲۰۰۵، بانکهای مرکزی این پیمان را تا سقف معادل ۴ میلیارد دلار تمدید کردند. اگر کشور درخواست‌کننده متمایل باشد که بجای وون کره یا یوآن چین، دلار آمریکا دریافت نماید، کشور تامین‌کننده باید پول محلی خود را به دلار آمریکا تبدیل نماید.

در تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۰۸، دو کشور توافق کردند که این پیمان را تا سقف ۱۸۰ میلیارد یوآن (۲۶٫۳ دلار امریکا) و برای مدت سه سال تمدید کنند. در این سال کاهش ارزش وون کره‌جنوبی به دلیل بحران مالی جهانی ۳۰ درصد بود و چنین پیمانی به کره‌جنوبی کمک کرد تا ثبات ارزی را برای این کشور ایجاد نماید.

در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۱۱، یکبار دیگر دو کشور به توافق رسیدند تا سقف پیمان پولی خود را به ۳۶۰ میلیارد یوآن (۵۷ میلیارد دلار) و برای سه سال دیگر تمدید کنند تا خود را در برابر آسیبهای ناشی از بحران مالی در منطقه یورو حفاظت کنند.

انجام تبادلات مالی با ارزهای محلی بین کره‌جنوبی چین به حدی مفید بوده است که دو کشور در جستجوی پیمان پولی دوجانبه دائمی هستند. همزمان با اجرای پیمان های پولی موقت، دو کشور مذاکراتی را برای امضای پیمان پولی دائمی نیز آغاز کرده‌اند.

پینوشت:

۱- منبع: رویترز و کره هرالد



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.