۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۱۵۴ ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

عدم توجه به مسئله مهم تسهیل نقل و انتقال پول بین بازرگانان ایران و پاکستان، موجب عدم کارایی توافق تجارت دوجانبه دو کشور خواهد شد؛ لذا بدون انعقاد یک پیمان پولی دوجانبه مؤثر، تجارت ایران و پاکستان رونق نخواهد گرفت.

به گزارش مسیر اقتصاد مقامات ایران و پاکستان اعلام کرده اند تا پیش از پایان ماه آینده میلادی، یک توافق تجاری دوجانبه به منظور تقویت روابط تجاری و اقتصادی منعقد خواهند کرد.

این در حالیست که تا به حال دو دور از مذاکرات انعقاد توافق تجاری دوجانبه ایران و پاکستان برگزار شده است. ایران و پاکستان قصد دارند از طریق توافق تجاری دوجانبه میزان تجارت دوجانبه را از ۳۰۰ میلیون دلار فعلی به بیش از ۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۱ میلادی برسانند.

با اینحال عدم امکان نقل و انتقال پول بر توسعه روابط تجاری دوجانبه ایران و پاکستان سایه انداخته و کارشناسان معتقدند مشکل اصلی در عدم رونق روابط اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان، عدم امکان نقل و انتقال پول است.

در نظر نگرفتن مسئله مهم تسهیل نقل و انتقال پول بین بازرگانان ایران و پاکستان موجب عدم کارایی توافق تجاری دوجانبه ایران و پاکستان خواهد شد؛ چراکه بدون اجرای یک پیمان پولی دوجانبه مؤثر، تجارت ایران و پاکستان رونق نخواهد گرفت.

در اواسط سال جاری میلادی یک توافق بانکی بین ایران و پاکستان منعقد شده که هدف آن ساماندهی تراکنش های مالی بین بانک های دو کشور است. با اینحال این توافق هنوز تا اجرایی شدن فاصله زیادی دارد چرا که گام های عملی متناسب با آن هنوز برداشته نشده است.

به طور مثال در کشور پاکستان از زمان انعقاد توافق بانکی تا به حال هنوز هیچ بانک تجاری برای معامله گری با ایران پیش قدم نشده و حتی یک شعبه در ایران راه اندازی ننموده است. دلیل اصلی این عدم تحرک در بانک های پاکستانی ترس از تحریم های مالی آمریکاست که با وجود اجرایی شدن برجام همچنان پابرجاست.

ایران و پاکستان پیش از این و در سال ۲۰۰۴ میلادی نیز یک توافق تجاری دوجانبه در قالب تجارت ترجیحی با یکدیگر منعقد کرده اند. اما به دلیل ابعاد نه چندان گسترده آن و عدم عزم جدی در اجرایی نمودن در دو کشور، این قرارداد نتوانست آن طور که باید منجر به تقویت روابط تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان گردد.

منبع: پایگاه خبری داون



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.