۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۶۰۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در صورت خروج آمریکا از برجام، شرکت هواپیماسازی بوئینگ مجبور به لغو قراردادهای خود با ایران خواهد شد؛ همچنین ممکن است با این خروج، روند فروش هواپیما از سوی ایرباس به ایران نیز با مشکلاتی مواجه شود.

به گزارش مسیر اقتصاد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در روزهای اخیر به طور جدی از احتمال خروج آمریکا از توافق هسته ای سخن گفته است. این درحالیست که شرکت هواپیماسازی بوئینگ از زمان انعقاد توافق برجام، قراردادهای متعددی برای فروش هواپیما به ایران منعقد کرده است.

بوئینگ تابه حال قراردادهایی برای فروش ۸۰ هواپیما به ایران‌ایر و ۳۰ هواپیما به هواپیمایی آسمان منعقد کرده است. ارزش کل این قراردادها حدود ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

شرکت بوئینگ اولین بازنده خروج آمریکا از برجام

در چنین شرایطی خروج از برجام از سوی آمریکا به معنی از دست رفتن این قراردادها برای شرکت هواپیماسازی بوئینگ و ضرر گسترده این شرکت خواهد بود و کارشناسان معتقدند شرکت بوئینگ اولین بازنده خروج آمریکا از برجام خواهد بود.

در سال گذشته و درپی انعقاد قراردادهای جدید شرکت هواپیماسازی بوئینگ، سهام این شرکت عملکرد خوبی داشته است. اما اگر قراردادها شرکت بوئینگ با ایران پیش از اجرایی شدن لغو شود، به طور قطع سهام این شرکت نیز افت قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

با اینحال تقاضای خرید هواپیما از سوی دیگر کشورها از شرکت هواپیماسازی بوئینگ برای سال ۲۰۱۸ به قدری هست که ممکن است در این سال لغو قرارداد با ایران اثرگذاری زیادی نداشته باشد. اما به گفته کارشناسان لغو قراردادهای ایران به طور قطع در سال ۲۰۱۹ اثر بسیار قابل توجهی بر کاهش تقاضای هواپیما و در نتیجه کاهش سهام این شرکت خواهد داشت.

از طرف دیگر گرچه ایران قراردادهای متعدد دیگری در زمینه خرید هواپیمای مسافربری با دیگر شرکت های مطرح دنیا همچون شرکت ایرباس دارد اما ممکن است با خروج آمریکا از برجام روند فروش هواپیما از سوی ایرباس به ایران نیز با مشکلاتی مواجه شود.

منبع: سی ان بی سی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.