۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۵۹۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶ دسته: مسکن، مشارکت عمومی-خصوصی
۰

کمبود مسکن از مشکلات اصلی کشور هند است؛ دولت این کشور قصد دارد با استفاده از روش مشارکت عمومی خصوصی (PPP)، سرمایه های بخش خصوصی را به ساخت منازل مسکونی ارزان برای اقشار کم‌درآمد سوق دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد توسعه شهری یکی از مباحث مهم اقتصادی اغلب کشورهای جهان است. با اینحال کشور هند در این زمینه شرایط ویژه ای دارد؛ درحال حاضر مدیریت روند توسعه شهری مناسب یکی از نیازهای حیاتی کشور هند محسوب می شود.

کمبود عرضه مسکن متناسب با نیاز یکی از مشکلات هند

در سال های اخیر سرعت بالای توسعه شهری در کشور هند مشکلات متعددی ایجاد کرده و دولت در تلاش است تا با اجرای طرح هایی مشکلات را برطرف نماید.

یکی از مشکلات اصلی کشور هند در این زمینه مهاجرت گسترده مردم از مناطق روستایی و نیمه شهری به شهرهای بزرگ با هدف ارتقاء کیفیت زندگی است. مهاجرت گسترده مردم در کشور هند موجب افزایش قابل توجه تقاضای مسکن شده که در حال حاضر یکی از کمبودهای اصلی اقتصاد این کشور محسوب می شود.

از طرف دیگر بخش قابل توجهی از مردم فاقد مسکن این کشور که به تازگی به شهرها مهاجرت نموده اند، جزء اقشار کم در آمد محسوب می شوند. به همین دلیل در حال حاضر بخش قابل توجهی از مردم کشور هند در مناطق شهری فاقد مسکن هستند.

دولت هند برنامه های متعددی برای رونق ساخت و ساز مسکن دارد

از این رو یکی از برنامه های اصلی دولت هند برای ساماندهی به بخش مسکن، ساخت منازل مسکونی ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد است.

در همین راستا دولت هند طرح «مسکن برای همه» و طرح های دیگری همچون کاهش تسهیل قوانین و محدودیت ها، اعطای تسهیلات ساخت مسکن و اعطای یارانه سود تسهیلات مسکن برای منازل مسکونی ارزان قیمت را در نظر گرفته تا به ساخت منازل مسکونی ارزان قیمت رونق دهد.

رونق بخش مسکن سهمی قابل توجه در افزایش رشد اقتصادی هند دارد

افزایش قابل توجه تقاضای مسکن در کنار تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی دولت موجب رونق نسبی بخش مسکن کشور هند شده است. در حال حاضر بخش مسکن رشد بالایی در اقتصاد این کشور دارد و سهمی قابل توجه در افزایش رشد اقتصادی این کشور نوظهور ایفا می کند.

بخش مسکن در اقتصاد کشور هند سهم قابل توجهی از اشتغال این کشور نیز دارد و اثر مستقیم و غیرمستقیم زیادی بر رونق دیگر بخش های اقتصادی این کشور می گذارد.

بخش شهری هند ۱۶ میلیون کمبود واحد مسکونی دارد

طبق برآوردهای انجام شده در کشور هند تا سال ۲۰۱۲ میلادی میزان کمبود مسکن در مناطق شهری این کشور در حدود ۱۸.۸ میلیون واحد مسکونی ارزیابی شده بود. با اینحال به دلیل رشد این حوزه در طول سال های اخیر این میزان برای سال ۲۰۲۲ در حدود ۱۶ میلیون واحد مسکونی ارزیابی شده است.

طبق آمار وزارت صنعت مسکن کشور هند تعداد منازل مسکونی این کشور در طول ده سال اخیر از ۵۲ میلیون واحد مسکونی به بیش از ۷۸ میلیون افزایش یافته است.

بدون کمک سرمایه های بخش خصوصی امکان رونق بخش مسکن فراهم نیست

دولت هند بدون کمک سرمایه های بخش خصوصی و جهت دهی به آن ها قادر به حل معضلات بخش مسکن و رونق ساخت و ساز منازل مسکونی ارزان قیمت نخواهد بود.

اما از طرف دیگر هدف دولت هند ساخت منازل مسکونی ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد است؛ درحالیکه سرمایه های بخش خصوصی به طور طبیعی و با هدف کسب سود بیشتر، به سمت ساخت منازل مسکونی گران تر و برای افراد با درآمد بالاتر سوق دارد.

تمایل سرمایه های خصوصی به ساخت منازل مسکونی لوکس و گران قیمت و برای جامعه هدف اقشار با درآمد بالا، در تمامی کشورهای جهان وجود دارد و از این رو در اغلب کشورهای جهان دولت ها باید برای رونق ساخت و ساز منازل مسکونی ارزان قیمت و مشارکت سرمایه های بخش خصوصی در این حوزه تدابیری اتخاذ نمایند.

عدم جذب سرمایه های خصوصی به حوزه مسکن یکی از مشکلات اصلی دولت هند است

راهکارهایی همچون پرداخت یارانه، اعطای زمین ارزان قیمت دولتی و تسهیل وام های خرید مسکن برای بهبود شرایط بازار مسکن مفید است ولی نمی تواند سرمایه های بخش خصوصی را آن طور که لازم است به ساخت منازل مسکونی ارزان قیمت جذب نماید.

همین مسئله یکی از مشکلات اصلی دولت هند در زمینه پیشبرد طرح های اصلی بخش مسکن و به طور خاص طرح «مسکن برای همه» بوده است.

چنانچه دولت بتواند سرمایه های بخش خصوصی را به ساخت منازل مسکونی ارزان قیمت ترغیب نماید و از منابع عمومی خود همچون زمین های دولتی به درستی استفاده کند، می تواند بخش قابل توجهی از معضلات این بخش را مرتفع نماید.

استفاده از روش های مشارکت عمومی خصوصی راهکار جذب سرمایه به حوزه مسکن

در چنین شرایطی استفاده از روش های مشارکت عمومی خصوصی (PPP) میتواند بهترین راهکار برای جذب سرمایه های بخش خصوصی به سمت ساخت منازل مسکونی ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد باشد.

برای این هدف دو روش از سوی وزارت مسکن کشور هند پیشنهاد شده است:

در روش اول دولت محل ساخت منازل مسکونی را تعیین میکند و در اختیار انبوه سازان قرار می دهد و در روش دوم این انبوه سازان هستند که محل ساخت منازل مسکونی را تعیین می کنند. در ادامه نیز دولت در جریان ساخت منازل مسکونی تسهیلات و یارانه های متعددی را برای انبوه سازان در نظر می گیرد.

استفاده از روش های مشارکت عمومی خصوصی در ساخت منازل مسکونی ارزان قیمت علاوه ایجاد انگیزه در سرمایه های خصوصی برای جذب به بخش مسکن، شرایط را برای رعایت نکات و الزامات دولت در این بخش فراهم می کند و از این رو روشی مناسب در توسعه بخش مسکن محسوب می شود.

منبع: مجله مالیه بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.