۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۵۸۴ ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴ دسته: تولید
۰

علیزاده گفت: در قراردادهای منعقد شده با شرکای خارجی باید منافع ملی ما تامین شود و این قراردادها منجر به انتقال فناوری و افزایش کیفیت و رقابت پذیری تولیدات شرکت های داخلی در صنعت خودروسازی شود.

رضا علیزاده نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص قراردادهای خودروسازان با شرکای فرانسوی گفت: باید در جزئیات این قراردادها نهایت دقت صورت بگیرد تا منافع ملی ما در تمام حوزه ها تامین شود.

وی افزود: اگر قراردادهای صورت گرفته با شرکای فرانسوی منجر به ارتقا سطح کیفیت، رقابت پذیری و ماندگاری صنعت خودرو شود، کلیات این قراردادها مفید است. ولی در صورتیکه در این قراردادها انتقال فناوری صورت نگیرد و صنعت خودروسازی را وابسته کند، کلیات قرارداد مفید نیست.

وضعیت صنعت خودرو رضایت بخش نیست

علیزاده ادامه داد: علی رغم پیشرفت های صورت گرفته در طول چند دهه گذشته و تجربیات کسب شده در این مدت همچنان وضعیت صنعت خودرو کشور رضایت بخش نیست. اوضاع کنونی نشان می دهد که سیاست هایی که تاکنون در حوزه خودروسازی دنبال شده، سیاست های درستی نبوده است. 

وی همچنین با اشاره به عدم دستیابی به کیفیت و قیمت رقابتی در صنعت خودرو ایران گفت: متاسفانه در این سال ها خودروسازان داخلی در این زمینه کوتاهی کردند و با هزینه زیاد از بیت المال و با وجود بازار انحصاری نیازی به ارتقاء کیفیت و قیمت رقابتی ندیده و انرژی چندانی در این زمینه صرف نکردند.

انتقال فناوری و افزایش کیفیت و رقابت پذیری لازمه قراردادهای خارجی

علیزاده افزود: در زمینه همکاری با برندهای خارجی نیز چنانچه انتقال فناوری صورت بگیرد و محصولات خودروسازان داخلی ما را از لحاظ کیفیت و قیمت رقابت پذیر شوند، این نوع قراردادها مفید است. اما در صورتیکه بازار کشور در اختیار شرکای خارجی قرار بگیرد و انتقال فناوری صورت نگیرد، این قراردادها نه تنها سودی ندارند بلکه به دلیل وابستگی صنعت خودرو در آینده مضر نیز خواهند بود.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به قراردادهای امضا شده بین طرف های ایرانی و شرکای فرانسوی، گفت: در عقد قرارداد چنین قراردادهایی، در برخی موارد به دلیل قدرت چانه زنی پایین طرف ایرانی و دیگر عوامل محدود کننده، قراردادها آنطور که شایسته و مورد نظر است منعقد نمی شود.

فروش سهام خودروسازان داخلی به شرکت های خارجی اقدام سنجیده ای نیست

وی افزود: برای اینکه انتقال فناوری مؤثر در این عرصه صورت بگیرد، باید قراردادهایی با شرکای خارجی برای تامین دانش فنی مورد نیاز امضا شود. در مشارکت شرکت های خودروسازی داخلی با شرکت های خارجی، واگذاری سهام کارخانه‌‌های موجود به شرکت‌های خارجی اقدام سنجیده ای نیست و منجر به افزایش ظرفیت تولید نخواهد شد.

گفتنی است در قراردادهای جدید خودروسازی، در صورتی که صرفا بازار ایران در اختیار شرکای فرانسوی قرار گیرد تا خودروهای این شرکت با کم ترین تولید ارزش افزوده در داخل کشور فروخته شود، این قراردادها به زیان ایران و تولیدات داخلی خواهد بود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.