۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۵۵۳ ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

نمی توان با قطعیت زمان پایان عمر دلار را پیش بینی نمود، ولی می توان با اطمینان گفت که سلطه این ارز به زودی از بین خواهد رفت. در حال حاضر روز به روز به تعداد کشورهایی که دلار را کنار می گذارند افزوده می شود و راهکارهای متعددی برای این هدف در دستور کار کشورها قرار گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد، این مسئله که چه زمانی عمر یک ارز ذخیره جهانی به پایان خواهد رسید را نمی توان با دقت پیش بینی کرد و هیچ کس نیز نمی تواند با قطعیت زمان آن را تعیین نماید. ولی این را می توان با اطمینان گفت که حکومت هر ارز ذخیره جهانی روزی به پایان خواهد رسید.

امروزه سازوکار دلاری به خوبی شناخته شده و اصطلاح پترودلار نیز مؤید این مدعاست. تولیدکنندگان نفت دلارهای نفتی خود را به وسیله خزانه داری آمریکا بازیافت می کنند و این جریان چرخشی دلار، کشور آمریکا را قادر ساخته تا کوه بزرگی از بدهی خارجی- نزدیک به ۲۰ تریلیون دلار- را برای خود بوجود بیاورد و این در حالی است که نگرانی نیز از بابت ثبات بازار مالی خود ندارد.

تغییرات شگفت انگیز آتی در ارز بین المللی

در حال حاضر جهان به دنبال گزینه های جایگزین دلار است و آن گزینه ها را نیز با گذشت زمان و ارائه راهکارهای متفاوت می یابد. مثلا تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ نفت با کنار گذاشتن خرید و فروش دلاری نفت، ضمانت اوراق بهادار منتشر شده توسط آمریکا را کاهش می دهند.

از سال ۱۹۷۳ استاندارد دلاری به دلیل وجود تقاضای مصرفی (تقاضای مبادلاتی) برای آن مورد نیاز بوده، ولی از زمانی که کشورهایی از قبیل چین و روسیه گزینه های جایگزین دلار را برای انجام تجارت دوجانبه میان خود یافته اند، نیازشان به دلار نیز کمتر شده است. همین امر برای کشورهایی اروپایی نیز صادق است؛ آن ها از سال ۱۹۹۹ در تجارت با یکدیگر از یورو استفاده می نمایند.

تلاش های بسیاری از سوی کشورها و اشخاص برای تضعیف و کنار گذاشتن دلار صورت گرفته که البته هر بار آمریکا درصدد خنثی سازی آن برآمده و توانسته سلطه دلار را حفظ نماید.

hlh نکته جالب این است که هر چند این اقدامات توسط آمریکا به نحوی سرکوب شده، اما کشورها از تلاش خود باز نایستاده اند و با سازوکارها و راهکارهای جدید، کنار گذاشتن دلار را ادامه می دهند و رفته رفته نیز به تعداد کشورها و اشخاص خواهان کنار گذاشتن دلار نیز افزوده می شود.

دلارزدایی توسط کشورهای اروپایی آغاز شده و چین و روسیه در حال پیشبرد آن هستند

قبلا اتحادیه اروپا با حذف دلار از تجارت داخلی، دلارزدایی را آغاز نموده بود، اکنون چین و روسیه نیروهای پیشرو در زمینه دلارزدایی هستند. این دو کشور در مرحله فعلی به سمت جایگزینی طلا با دلار روی آورده اند و بخش زیادی از ذخایر ارزی دلاری خود را با طلا جایگزین نموده اند.

بحث استفاده از ارزهای ملی و طلا در تجارت، در دستور کار روسیه و چین قرار گرفته و بدین منظور در ماه مارس، بانک مرکزی روسیه نخستین دفتر خود را در پکن چین افتتاح نموده است.

همچنین روسیه در حال آماده سازی انتشار اولین اوراق قرضه دولتی مبتنی بر یوآن است. هر دو کشور در سال های اخیر تلاش های فراوانی نموده اند تا تجارت میان خود را به جای دلار با یوآن و روبل انجام دهند که طلا نیز نقش مهمی را در دو کشور ایفا می کند.

حرکت از نظام پولی تک قطبی دلاری به سمت نظام پولی چند قطبی

حرکت به سمت نظام پولی چند قطبی و کنار گذاشتن دلار به عنوان نظام پولی تک قطبی اثرات مهمی در پی خواهد داشت و زمانی که از زاویه دگرگونی نظام مالی بدان توجه شود، حساسیت موضوع بیشتر آشکار می شود.

برخلاف آنچه که در اکثر گزارش های جریان اصلی مورد تأیید قرار گرفته، کشورهای تولیدکننده به قیمت های بسیار بالای نفت بر اساس دلار علاقه مند نیستند، بلکه در رقابت برای کسب سهم بالاتر بازار هستند. همچنین این کشورها هیچ علاقه ای به بازیافت شدن درآمدهای نفتیشان در چرخه سیستم پترودلاری ندارند.

لذا این نشان دهنده این است که کشورها تعلق خاطری به سیستم دلاری ندارند. این کشورها با گذشت زمان به طور فزاینده ای قادر خواهند بود تا میان ارزهای موجود جهت تجارت انتخاب نمایند. به عنوان نمونه مهمترین نقطه عطف از سال ۲۰۱۴ شروع شده و دو کشور چین و عربستان که از بزرگترین نگهدارندگان اوراق قرضه خزانه داری آمریکا بوده اند حمایت خود از دلار آمریکا را رها کرده اند.

روند کنار گذاشتن دلار که توسط اروپا شروع شده و توسط چین و روسیه در حال پیشروی است، دیگر متوقف نخواهد شد و با گذشت زمان نیز کشورهای بیشتری به این جریان افزوده می شود.

برگرفته از: فایننشیال تریبون



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.