۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۸۵۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷ دسته: کشاورزی، مدیریت واحد کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

اجرای قانون انتزاع یکی از مهمترین و اصلی ترین عوامل پیشرفت کشاورزی در دولت یازدهم بود؛ با این وجود پایگاه اطلاع رسانی دولت در گزارش اخیر خود در بررسی دستاوردهای وزارت کشاورزی، به تاثیر این عامل مهم اشاره نکرده است. گفتنی است یکی از اقدامات اساسی که باید در وزارت کشاورزی دولت دوازدهم نیز برای تداوم دستاوردهای مذکور انجام شود، اجرای کامل قانون انتزاع است.

به گزارش مسیر اقتصاد، پایگاه اطلاع رسانی دولت ۲۷ شهریور ماه با ارائه گزارشی از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم، دستاوردهای مهم این وزارتخانه را طی ۴ سال گذشته نام برده است.

دستاوردهای وزارت کشاورزی دولت یازدهم به بیان پایگاه اطلاع رسانی دولت

طبق آنچه که در صفحه پایگاه اطلاع رسانی دولت آمده است، ابتدا به اهمیت بخش کشاورزی در جمهوری اسلامی اشاره شده و سپس دستاوردهای مهم این وزارتخانه در ۴ سال گذشته ذکر شده است.

بر اساس این گزارش، بخش کشاورزی به باور بخش بزرگی از کارشناسان اقتصادی به دلایل مختلف یکی از حوزه ‏های مهم اقتصادی کشورمان است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد. از سوی دیگر این حوزه در دهه‎های گذشته آنطور که باید و شاید رشد نکرده و نیاز به بازآفرینی آن احساس می‏شود.

در سیاست‎های اقتصاد مقاومتی بر مقوله تامین امنیت غذایی کشورمان به شدت تاکید شده و بر کسی پوشیده نیست کسب موفقیت در حوزه امنیت غذایی هم ارتباط مستقیمی با تقویت بخش کشاورزی دارد.

در این گزارش به خودکفایی تولید گندم طی چند سال متوالی اشاره شده و تولید بیش از ۳ میلیون تن گندم مازاد و آماده برای صادارت در سال ۱۳۹۵ یکی از مهم‎ترین نشانه‏ های موفقیت دولت در این زمینه عنوان شده است.

همچنین در این گزارش به میزان تولیدات کشاورزی که از ۹۷ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۱۸ میلیون تن در سال ۹۵ رسیده، پرداخته شده است.

یکی دیگر از مواردی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته، تراز تجاری محصولات کشاورزی است که بر اساس آمار گمرک، از منفی ۸.۱ میلیارد دلار در سال ۹۲ با وجود  افزایش جمعیت و تقاضا به منفی ۳.۰۹ میلیارد دلار در سال ۹۵ رسیده یعنی ۵ میلیارد دلار به دلیل کاهش واردات و افزایش صادرات بهبود یافته است.

دلایل موفقیت وزارت کشاورزی در دولت یازدهم

طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی دولت، نتایج موفق اشاره شده حاصل اجرای چندین سیاست ترکیبی بوده است. خرید تضمینی و پرداخت یارانه هدفمند، تلاش برای جذب سرمایه گذاری خارجی و افزایش بهره وری و توسعه کشت گلخانه ای از جمله این موارد بوده است.

به بیان پایگاه اطلاع رسانی دولت، اجرای دقیق سیاست خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی از جمله گندم  یکی از دستاوردهای مهم دولت دانسته شده که ماحاصل آن هم دستیابی مستمر به خودکفایی در تولید گندم به عنوان یک کالای استراتژیک بوده است.

اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت کشاورزی، دلیل اصلی پیشرفت های بخش کشاورزی

آنچنان که در گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت مشاهده شد، به یکی از مهمترین و اصلی ترین عوامل پیشرفت های وزارت کشاورزی که منجر به دستاوردهای مهم بالا شده بود، اشاره نشد. این عامل مهم اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت کشاورزی موسوم به قانون انتزاع است.

در سال ۹۱ بود که نمایندگان مجلس با ارائه طرحی به دولت، خواستار مدیریت یکپارچه تولید و توزیع محصولات کشاورزی برای رسیدن به امنیت غذایی پایدار شدند؛ این طرح که در نهایت به قانون انتزاع معروف شد، تمامی اختیارات تولید و توزیع محصولات کشاورزی را از وزارت صنعت، معدن و تجارت جدا و به وزارت جهاد کشاورزی سپرد.

به موجب اجرای این قانون از سال ۱۳۹۳، وزارت کشاورزی دولت یازدهم توانست مدیریت این زنجیره را بر عهده بگیرد و به دستاوردهای مهم اشاره شده نظیر بهبود تراز تجاری و افزایش تولید و خودکفایی در محصولات اساسی مانند گندم دست یابد.

با این وجود، اشاره به این مهم در گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت از قلم افتاده است.

اجرای کامل قانون انتزاع مسیر وزارت کشاورزی برای تداوم دستاوردها

یکی از اقدامات اساسی که باید در وزارت کشاورزی دولت دوازدهم برای تداوم دستاوردهای مذکور انجام شود، اجرای کامل قانون انتزاع است.

انتقال سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت کشاورزی، تشکیل سازمان توسعه تجارت کشاورزی و انتقال صنایع غذایی از وزارت صمت به این وزارتخانه از جمله مواردی است که منجر به تکمیل اجرای قانون مذکور می شود.

علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی در اهمیت این موضوع گفته است: در جلسه اعضای این کمیسیون با وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای دولت دوزادهم هم به تکمیل قانون انتزاع توسط وزارت جهادکشاورزی در دولت آینده پرداخته شد و از این وزیر خواسته شد تا با اصلاح ساختارهای فعلی این وزارتخانه، نهادهای جدا از این وزارتخانه را برای بهبود عملکرد سیاستهای حمایتی کشاورزی تحت نظر خود بگیرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.