۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۴۳۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

تاجیکستان یکی از کشورهای آسیای میانه است که شرایط اقلیمی نامناسبی برای تولید محصولات کشاورزی دارد. اما به تازگی دولت این کشور برنامه ۴ ساله‌ای را باهدف افزایش ضریب امنیت غذایی در دستورکار قرار داده است. افزایش ۷ درصدی تولید محصولات کشاورزی در ۹ ماهه اول سال جاری اولین دستاورد دولت تاجیکستان در این زمینه بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد تاجیکستان فقیرترین کشور آسیای میانه با جمعیتی حدود ۷ میلیون نفر، اقتصادی مبتنی بر کشاورزی دارد؛ به نحوی که بیش از ۷۰ درصد جمعیت این کشور در روستاها اقامت دارند. بهبود ضریب امنیت غذایی از طریق افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی یکی از اولویت های اساسی دولت این کشور محسوب می شود.

با وجود این شرایط کوهستانی باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای مردم جهت انجام فعالیت های کشاورزی در تاجیکستان شده است؛ به گونه ای که در برخی از سال ها تغییرات آب و هوایی به زیان کامل کشاورزان این کشور منجر می شود.

پنبه یکی از تولیدات اصلی تاجیکستان است. به دلیل اهمیت و جایگاه استراتژیک این محصول در صنایع نساجی و با توجه به شرایط آبی برخی از شهرهای این کشور، تولید پنبه از اولویت بالایی در تاجیکستان برخوردار است.

برنامه ۴ ساله دولت تاجیکستان به منظور ارتقاء امنیت غذایی

بررسی برنامه های دولت تاجیکستان در جهت بهبود وضعیت تولید محصولات کشاورزی نشان می دهد وزارت کشاورزی این کشور، برنامه‌ای ۴ ساله برای افزایش ضریب امنیت غذایی تدوین کرده است. دولت طی اجرای این برنامه در سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ موظف به تسهیل تولید محصولات زراعی نظیر غلات و نهاده های دامی، محصولات پروئینی و گلخانه ای شده است.

بر اساس این برنامه دولت موظف است در جهت تسهیل تهیه بذر مناسب برای محصولات زراعی، تامین ماشین آلات برداشت محصولات کشاورزان، پیشگیری از بیماری های مربوط به دام و توسعه کشت محصولات گلخانه ای اقدام نماید.

رشد ۷ درصدی تولید محصولات کشاورزی تاجیکستان با برنامه‌ریزی دولت

به تازگی آژانس آماری وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان با انتشار گزارشی از وضعیت تولید محصولات کشاورزی در تاجیکستان، خبر از رشد تولید این محصولات در بازهه ۹ ماهه اول سال ۲۰۱۹ داده است.

این در حالی است که وضعیت تولیدات کشاورزی در تاجیکستان طی سال های اخیر به دلیل شرایط آب و هوایی تعریف چندانی نداشته است؛ از این رو به نظر می رسد برنامه های حمایتی دولت از کشاورزان دلیل اصلی افزایش تولید محصولات کشاورزی بوده است.

طبق اعلام این مرکز آماری، ارزش تولیدات کشاورزی در تاجیکستان از ژانویه تا سپتامبر سال جاری بالغ بر ۱.۹ میلیارد دلار برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷ درصدی داشته است. بر اساس این آمار، میزان تولید محصولات زراعی و دام نیز هر کدام به میزان ۷.۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتند و کشاورزان تاجیکی در سال جاری بیش از ۱ میلیون تن غلات تولید کردند.

منابع:

ای پی کا اینفرم

وزارت کشاورزی تاجیکستان

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.