۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۷۶۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

دولت روسیه در حال حاضر بزرگترین خریدار رسمی طلا در جهان محسوب می شود و در سال ۲۰۱۶ میلادی بانک مرکزی این کشور بیش از ۲۰۱ تن طلا خریداری نموده است. روسیه بنا دارد تا از این طریق بتواند علاوه بر ایجاد پشتوانه مناسب برای واحد پولی خود، گام بلند و مهمی در زمینه حذف دلار از تجارت خارجی بردارد.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق آمار رسمی منتشر شده از سوی شورای جهانی طلا، کشور روسیه در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۲۰۱ تن طلا خریداری کرده و بزرگترین خریدار طلا در جهان محسوب می شود.

نکته قابل توجه اینکه طبق این گزارش بخش خصوصی روسیه در سال گذشته بخش بسیار کمی از خرید طلا را به خود اختصاص داده و تقریبا تمامی طلای خریداری شده توسط کشور روسیه از سوی بانک مرکزی این کشور خریداری شده است.

از نظر میزان تولید نیز کشور روسیه در حال حاضر سومین تولیدکننده بزرگ طلای جهان محسوب می شود. این در حالیست که از سال ۱۹۹۵ میلادی تولید طلای روسیه به بیش از ۲ برابر افزایش یافته و پیش بینی می شود میزان تولید سالانه روسیه تا سال ۲۰۳۵ از ۳۰۰ تن فعلی به ۴۰۰ تن برسد. روسیه در طول ۱۰ سال اخیر بیش از ۲۰۰۰ تن طلا تولید کرده است.

در حال حاضر کشور روسیه برنامه بلندمدتی برای خرید و ذخیره طلا در نظر دارد تا از این طریق بتواند علاوه بر ایجاد پشتوانه مناسب برای واحد پولی خود، گام بلند و مهمی در زمینه حذف دلار از تجارت خارجی بردارد.

طبق این آمار بعد از کشور روسیه، کشور چین قرار دارد. بانک مرکزی چین نیز در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۸۰ تن طلا از بازارهای جهانی خریداری نموده است. در رتبه بعدی نیز بانک مرکزی کشور قزاقستان قرار دارد که ۳۶ تن طلا خریداری کرده است.

خرید طلا توسط بانک مرکزی روسیه مختص سال گذشته نبوده به طوریکه طبق آمار، بانک مرکزی روسیه در ده سال گذشته بیش از ۱۲۵۰ تن طلا خریداری کرده و در حال حاضر میزان ذخایر طلای روسیه بیش از ۱۷۰۰ تن برآورد می شود.

متنوع نمودن ذخایر ارزی خارجی، پوشش دارایی ها در برابر ریسک های ناشی از تحریم خارجی و تقویت ارز ملی از مزایای خرید طلا توسط بانک مرکزی در مقابل دیگر روش های ذخیره دارایی های خارجی است.

منبع: کیتکو



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.