۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۶۱۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بانک مرکزی در دیدار با همتایان خود در کشور چین در مذاکرات اخیر، اقدام مؤثری برای انعقاد پیمان پولی دوجانبه با این کشور انجام نداده است. این درحالیست که طرف چینی به انعقاد پیمان پولی دوجانبه با ایران تمایل داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد در جریان سفر اخیر (۲۳ شهریور) رئیس کل بانک مرکزی و هيئت بانکی ایران به چین، قرارداد تامین مالی معادل ۱۰ میلیارد دلار به ارزهای یوان و یورو بین بانک های توسعه صادرات، صنعت و معدن، رفاه، پارسیان و پاسارگاد با شرکت سیتیک تراست چین امضا شده است.

روابط عمومی بانک مرکزی بیان نموده است که در دیدار هیأت بانکی ایران با بانک توسعه چین، مسائلی همچون گسترش روابط مالی و  بانکی در تمام زمینه ها از جمله تأمین مالی، تسویه پولی و استفاده  از ارزهای ملی در روابط میان دو کشور، ارائه خدمات جامع بانکی به بانک های ایرانی و همکاری تکنیکی و فنی مورد بحث قرار گرفته است.

با این وجود، یک مقام آگاه در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: بر اساس اطلاعات رسیده، بانک مرکزی در دیدار با همتایان خود در کشور چین در مذاکرات اخیر، اقدام مؤثری برای انعقاد پیمان پولی دوجانبه با این کشور انجام نداده است. این درحالیست که طرف چینی به انعقاد پیمان پولی دوجانبه با ایران تمایل داشته است.

گفتنی است چین طی سال های اخیر اقدامات قابل توجهی را در تعامل با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای منطقه پیگیری نموده است تا بتواند از این طریق، دلار را از تجارت خود حذف نماید. این کشور همچنین طی هفته های اخیر، مبادلات نفتی خود با کشورهای مختلف را تنها از طریق یوآن انجام می دهد که اقدام مهمی در زمینه کاهش استفاده از دلار است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.