۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۵۸۴ ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اقدام جدید خود دستور داده است در بنادر روسیه از مبادله کالا با استفاده از دلار آمریکا جلوگیری شود و برای این کار فقط از روبل روسیه استفاده شود. این تصمیم برای کاهش وابستگی به دلار و حداقل کردن اثرگذاری تحریم های جدید آمریکا اتخاذ شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه به طور جدی به دنبال حذف دلار از مبادلات تجاری و کاهش وابستگی به دلار است و دولتمردان و قانون گذاران این کشور در حال تدارک روش های جدید برای کنار گذاشتن دلار هستند.

در همین راستا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اقدام جدید خود دستور داده است در بنادر روسیه از مبادله کالا با استفاده از دلار آمریکا جلوگیری شود و برای این کار فقط از روبل روسیه استفاده شود.

هدف اصلی از جایگزینی روبل با دلار در بنادر روسیه حمایت از شرکت های حمل بار و جلوگیری از تأثیرگذاری تحریم های دلاری آمریکا در این زمینه است. با اینحال برای گذار از نظام پرداخت دلاری فعلی به نظام پرداخت روبل دولت روسیه مدت زمانی را برای شرکت های حمل بار در نظر گرفته است.

در حال حاضر بسیاری از خدماتی که در بنادر روسیه به شرکت های حمل بار و دیگر بخش ها ارائه می شود با دلار قیمت گذاری شده و از طریق نظام پرداخت دلاری پرداخت می گردد.

ایده تغییر تعرفه های خدمات بندری و گمرکی از دلار آمریکا به روبل روسیه در بنادر این کشور بیش از یک سال و نیم پیش از سوی رئیس جمهور روسیه مطرح شده بود اما به دلیل عدم ثبات نسبی نرخ ارز این کشور در آن زمان، این طرح به مرحله اجرا نرسیده بود.

این اقدام گام بعدی روسیه برای کاهش وابستگی در تجارت خارجی به دلار آمریکاست و می تواند از وابستگی نظام تجارت خارجی روسیه به دلار آمریکا بکاهد.

علاوه بر این ممنوعیت استفاده از دلار در بنادر موجب می شود شرکت های خارجی حمل و بار مجبور به خرید روبل روسیه شوند تا بتوانند از خدمات گمرکی و بندری در روسیه بهره مند گردند.

در صورتی جنگ تجاری و تحریم های آمریکا علیه روسیه بیشتر شود، تحریم بنادر و نهادهای بندری روسیه نیز یکی از اقدامات آمریکا خواهد بود. ممنوعیت پیش دستانه استفاده از دلار در بنادر روسیه می تواند مخاطرات قطع اتصال احتمالی بنادر روسیه به نظام پرداخت دلاری را خنثی نماید.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.