۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۵۲۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کارشناس اقتصاد شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در برنامه چالش رادیو اقتصاد گقت: ایران می تواند به راحتی سیستمی به عنوان جایگزین سوئیفت ایجاد کند و مبادلات خود را با کشورها از این طریق و با تکیه بر پیمان های پولی دوجانبه جلو ببرد. این مسئله در دنیا هم پیشینه دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد، روز چهارشنبه (۲۹ شهریور ماه) در برنامه چالش رادیو اقتصاد دکتر حمید قنبری معاون تأمین اعتبارات ارزی بانک مرکزی و حسین عطااللهی کارشناس اقتصاد شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در مورد پیمان های پولی دوجانبه و جایگزین های دلار به بحث و گفتگو پرداختند.

در این برنامه دو کارشناس اقتصادی نظرات و مطالعات خود درباره پیمان های پولی دوجانبه و راهکارهای کاهش وابستگی به دلار و بی اثر کردن تحریم ها را بیان نمودند.

بین المللی شدن دلار به ضرر کشورها بوده است

در این برنامه ابتدا حسین عطااللهی به ارائه مقدمه ای درباره تاریخچه بین المللی شدن دلار پرداخته و گفت: از زمان کنفرانس برتون وودز به بعد که دلار به عنوان زبان مشترک تجارت بین المللی مطرح شده است، منافع سیاسی و اقتصادی فراوانی را در اختیار آمریکا قرار داده که در اغلب مواقع این منافع به ضرر سایر کشورهای جهان بوده است.

وی با بیان اینکه آمریکا برای حفظ سلطه و شهرت جهانی دلار تلاش های فراوانی کرده است گفت: یکی از مؤثرترین راهکارهای کنار گذاشتن دلار انعقاد پیمان های پولی دوجانبه است.

انعقاد پیمان پولی دوجانبه دستور کار بانک مرکزی است

در ادامه برنامه دکتر حمید قنبری بیان داشت: پیمان پولی دوجانبه جزو دستور کار بانک مرکزی ایران است و مذاکرات متعددی با کشورهای مختلف شروع شده است تا این پیمان ها منعقد شده و عملیاتی شوند.

قنبری با بیان این که تحریم ها بیشتر مربوط به تسویه دلاری بوده تا خود دلار گفت: پیمان های پولی نمی تواند تمام مشکلات مربوط به تحریم ها و روابط کارگزاری بین المللی را حل نماید.

پیمان پولی دوجانبه راهکار بی اثر کردن تحریم‌ها

عطااللهی در ادامه صحبت هایش گفت: پیمان پولی با کنار گذاشتن دلار یکی از اساسی ترین راه های بی اثر کردن تحریم هاست و کشور روسیه نیز در مواجه با تحریم های آمریکا اقدام به کاهش وابستگی به دلار نموده و همچنین برای اثربخشی بیشتر این اقدامش نیز سازوکارهایی راه اندازی کرده که از آن جمله می توان به سیستم جایگزین سوئیفت طراحی شده توسط این کشور اشاره کرد.

عطااللهی افزود: کشورهایی مثل چین نیز به دلیل اینکه دارایی های دلاری فراوانی دارند از کاهش ارزش دلار توسط آمریکا بواسطه چاپ بی رویه پول متضرر شده و اقدام به کنار گذاشتن دلار بوسیله پیمان های پولی دوجانبه کرده اند.

استفاده از سیستم جایگزین سوئیفت در دنیا پیشینه دارد

قنبری با بیان اینکه هر چند آمریکا سوئیفت را رصد می کند اما ایران نباید استفاده از سوئیفت را کنار بگذارد زیرا استفاده از سوئیفت حق ایران است، گفت: درصورتی که ایران سوئیفت را کنار بگذارد، برای کشورهای غربی به منزله این است که رفتارهای ایران غیرعادی است.

وی ادامه داد: ایران باید کماکان از مکانیزم های مالی ایجاد شده توسط غرب استفاده نماید و نباید آن ها را کنار بگذارد و برای انعقاد پیمان های پولی دوجانبه باید به بانک مرکزی فرصت لازم را داد تا بتواند به بررسی شرایط کشورهای طرف تجاری بپردازد تا بتواند در تبادلات با آن ها اقدام به انعقاد پیمان پولی نماید.

عطاللهی با بیان اینکه سازوکارهای پولی و مالی دنیا در حال تغییر بوده و کشورها به سمت کنار گذاشتن سازوکارهای مربوط به سیستم دلار که تحت سلطه امریکا است، حرکت می نمایند، گفت: بانک مرکزی ایران تا کنون با این جریان به درستی هماهنگ نیست؛ نباید به پیمان های پولی نگاه کوتاه مدت داشت، بلکه پیمان های پولی دوجانبه و ساختارهای لازم در بلند مدت قادر خواهند بود تا تحولات عظیمی را در سیستم مالی بین المللی ایجاد نمایند.

وی افزود: یکی از این سازوکارها ایجاد جایگزین هایی برای سیستم سوئیفت است که چین و روسیه در این زمینه پیش قدم شده و با دیگر کشورها در این زمینه قراردادهایی بسته اند. ایران هم می تواند به راحتی سیستمی به عنوان جایگزین سوئیفت ایجاد کند و مبادلات خود را با کشورها از این طریق و با تکیه بر پیمان های پولی دوجانبه جلو ببرد. این یک مسئله غیرعادی نیست و در دنیا هم پیشینه دارد.

پیمان های پولی دوجانبه ابزار مهم در جنگ اقتصادی

کارشناس اقتصاد شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی ادامه داد: پیمان های پولی دوجانبه شکل های متفاوتی دارد که می توان در رابطه با کشورهای مختلف با توجه به نوع ارتباط تجاری و مالی، پیمان پولی مختص با آن کشور را منعقد نمود و یکی از مسائل مهم در انعقاد پیمان های پولی دوجانبه مسئله انعقاد صحیح و حساب شده این پیمان ها است.

وی در پایان با بیان اینکه شرایط حال حاضر اقتصاد ایران عادی نیست، گفت: کشور ایران طبق بیانات مقام معظم رهبری درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی است و ضروری است بانک مرکزی از ظرفیت پیمان های پولی دوجانبه برای بی اثر نمودن تحریم ها در این جنگ استفاده نماید.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.