۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۴۹۸ ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

با وجود تهدید آمریکا به اخراج چین از سوئیفت، این کشور درخواست آمریکا برای تحریم کره شمالی را رد کرده است و بنا دارد کماکان صادرات نفت خود به کره شمالی را ادامه دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد بحران کره شمالی و آزمایشات و تهدیدات هسته ای این کشور موجب شده آمریکا تحرکات متعددی برای جلوگیری از پیشرفت کشور کره شمالی در برنامه های هسته ای داشته باشد.

اما کشور کره شمالی بیشترین مراودات تجاری و اقتصادی خود را با کشور چین داشته و در صورت عدم همکاری کشور چین در تحریم کره شمالی، تحت فشار قرار دادن این کشور از سوی آمریکا با استفاده از تحریم های اقتصادی امکان پذیر نخواهد بود.

از همین رو آقای رکس تایلرسون وزیر امور خارجه آمریکا از چین خواسته بود که این کشور از جایگاه خود به عنوان صادرکننده عمده نفت به کره شمالی استفاده کند و این کشور را تحریم کند تا کره شمالی پیشبرد برنامه های هسته ای و موشکی خود را متوقف نماید.

کشور چین در پاسخ به اظهارات خصمانه آمریکا و مواضع این کشور علیه کره شمالی گفته است راه حل بحران کره شمالی اصلاح مواضع خصمانه آمریکاست و این بحران با تحریم و فشار حل نخواهد شد؛ به همین دلیل قصد قطع صادرات نفت به کره شمالی را ندارد.

در همین راستا آقای چوی تیانکای سفیر چین در آمریکا اعلام کرده است که کشور چین تمامی قوانین و دستوراتی که در شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی تصویب شود را می پذیرد و در اجرای آن همکاری خواهد کرد. اما هیچ اقدامی بیش از مصوبات شورای امنیت انجام نخواهد داد و هرگونه قانون تحریمی علیه کره شمالی باید با توافق چین در سازمان ملل به تصویب برسد.

کشور چین معتقد است این آمریکاست که باید در قبال بحران کره شمالی مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشد و از ایجاد بحران بیشتر با اتخاذ مواضع خصمانه جلوگیری نماید. سفیر چین در آمریکا در این زمینه گفته است آمریکا باید تهدیدات خود علیه کره شمالی را کاهش دهد و در مقابل با رویکردی متفاوت با این کشور به مذاکره و گفت و گو بپردازد.

اقداماتی نظیر تحریم واردات نفت و گاز، تحریم صادرات نساجی، ممنوعیت سرمایه گذاری مشترک، توقیف دارایی ها، بازرسی کشتی های به مقصد و یا مبدأ کره شمالی و جلوگیری از دسترسی این کشور به درآمد حاصل از اشتغال شهروندان این کشور در دیگر کشورهای دنیا دیگر تحریم های مد نظر آمریکا برای اعمال علیه کره شمالی است که بخشی از آن ها در قطعنامه جدید سازمان ملل علیه کره شمالی به تصویب رسیده است.

اما تحریم کامل فروش نفت به کشور کره شمالی از سوی چین تا به حال به تصویب شورای امنیت سازمان ملل نرسیده و این مسئله درخواست مستقیم آمریکا از چین بوده است که مورد موافقت چین قرار نگرفته است.

از طرف دیگر آقای استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در مصاحبه ای چین را تهدید کرده است که اگر به برنامه ضد دلار خود سرعت دهد و در تحریم کشور کره شمالی همراهی ننماید، آمریکا آماده است اتصال چین به نظام پرداخت سوئیفت را قطع نماید.

گفتنی است چین مدتهاست یک سامانه تحت عنوان CIPS جهت جایگزینی با سوئیفت راه اندازی کرده و از این جهت به آمریکا وابستگی ندارد.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.