۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۴۱۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

چین و روسیه به پشتوانه کشورهای هم پیمان خود که یک جمعیت بیش از ۳ میلیارد نفری را شامل می شود، بنا دارند تا با ایجاد نظام پولی جدید در جهان که به دلار و نظامات آن وابستگی نداشته باشد، زمینه را برای حذف سلطه دلار از تجارت جهانی فراهم آورند.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر دو اقتصاد بزرگ جهانی یعنی روسیه و چین به دنبال جایگزین کردن یک ارز قابل اعتماد مبتنی بر طلا و به طور بالقوه چند ارز مشابه دیگر به جای دلار هستند؛ هدف این کشورها از حذف دلار، کاهش وابستگی ها به این ارز و مقاوم سازی اقتصاد از این طریق است.

جایگزینی ذخایر ارزی دلاری و یورویی با طلا توسط بانک مرکزی چین و روسیه

برای چندین سال است که هر دو کشور اقدام به خرید حجم زیادی از طلا در جهان کرده و عمدتا آن را با ذخایر ارزی بانک مرکزی خود جایگزین نموده اند که معمولا به دلار یا یورو بوده است.

طی سال های اخیر در بازارهای طلا، بانک های مرکزی چین و روسیه به عنوان بزرگترین خریداران طلا (فیزیکی) شناخته شده اند و این نشان از حرکت دو کشور به سمت تغییر در ترکیب دارایی ها و ذخایر مالی دارد که با هدف حذف دلار و یورو انجام شده است.

معماری جدید نظام پولی در جهان با تکیه بر نیمی از جمعیت جهان

چین و روسیه به کشورهای طرف اصلی تجاری خود در گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) و نیز کشورهای اوراسیایی شریک خود در سازمان همکاری شانگهای متعهد شده اند تا معماری ایجاد یک نظام پولی جدید و جایگزین سیستم دلار در جهان را ایجاد نمایند.

در حال حاضر علاوه بر اعضای بنیانگذار سازمان همکاری شانگهای یعنی چین و روسیه، اعضای دیگر این سازمان شامل قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و اخیرا هند و پاکستان هستند که جمعیت این سازمان را به بیش از ۳ میلیارد نفر رسانده اند و حدود ۴۲ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

سازمان همکاری شانگهای و جاده ابریشم دو عامل اصلی اتحاد کشورهای اوراسیایی

تا همین اواخر دولت و تینک تنک های واشنگتن (اتاق های فکر مستقل، اندیشکده ها) درباره ظهور سازمان های اوراسیایی مانند سازمان همکاری شانگهای مسئله را جدی نگرفته و این نوع سازمان ها را سطحی قلمداد کرده اند.

برخلاف بریکس که از کشورهای همجوار و قسمت اعظمی از مساحت کره زمین تشکیل نشده است، سازمان همکاری شانگهای یک نهاد جغرافیایی به نام اوراسیا را شامل می شود.

در سال ۲۰۱۳ زمانی که رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، در نشستی در قزاقستان پیشنهاد ایجاد چیزی که بعدها جاده ابریشم اقتصادی جدید نامیده شد را داد، تعداد کمی در غرب آن را جدی گرفتند. ولی امروز جهان توجه جدی به محدوده جاده ابریشم را آغاز کرده است.

جاده ابریشم

کاهش وابستگی به آمریکا با از میان برداشتن ساختارهای دلاریزه

دیپلماسی اقتصادی چین و روسیه و کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همکاری این کشورها در زمینه قطار پیشرفته پرسرعت، بنادر، زیرساخت های انرژی و مباحث مرتبط تجاری، پتانسیل اقتصادی کشورهای OECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی را تحت شعاع قرار خواهد داد.

چیزی که تاکنون به طور حیاتی مورد نیاز بوده یک استراتژی است که کشورهای اوراسیایی را از آسیب پذیری دلار و تحریم های خزانه داری ایالات متحده و جنگ ها و حربه های مالی که از وابستگی به دلار نشأت می گیرند، آزاد کند که اکنون این اتفاق در حال وقوع است.

در ۵ سپتامبر ۲۰۱۷ در اجلاس سالیانه گروه بریکس، پوتین رئیس جمهور روسیه در بیانیه ای درباره دیدگاه روسیه در این خصوص گفت: «روسیه در نگرانی کشورهای بریکس در مورد معماری ناعادلانه نظام مالی و اقتصادی جهان که به وزن و اهمیت رو به رشد اقتصادهای درحال ظهور توجهی نمی کند، مشارکت می کند.»

پوتین گفته است که ما آماده همکاری با شرکایمان برای ترویج اصلاحات مقررات مالی بین المللی و غلبه بر سلطه بیش از حد تعداد محدودی از ارزها هستیم.

با در نظر گرفتن این سخنان و قراردادن آن در چارچوب آخرین معماری مالی نمایش داده شده توسط چین، روشن می شود که جهان در حال بهره برداری از گام های جدید استقلال اقتصادی است و برای تغییر چهره نظام مالی قدیمی مبتنی بر دلار که تحت نظر کشورهای خاصی اداره می شد و منافع آن ها را تأمین می کرد، مصمم است.

لزوم همراهی ایران در تغییر نظام پولی حاکم بر جهان

از آنجایی که کشور ایران نیز از طرف نظام پولی و مالی بین المللی کنونی تحت تحریم ها و محدودیت های ظالمانه قرار گرفته و بیشترین ضربه را از این سیستم سلطه گرانه دیده است، ضروریست تا با کشورهای پیشرو در این زمینه از قبیل چین و روسیه همگام شده و زمینه را برای دسترسی آزادانه و بدون محدودیت به نظام مالی جهانی فراهم سازد.

تغییر ذخایر ارزی از دلار و یورو به طلا و دیگر ارزها، انعقاد پیمان های پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری، راه اندازی سیستم پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت و عضویت در سازمان های جدید و اثرگذار از جمله بریکس اقداماتی است که باید در این زمینه انجام شود.

برگرفته از: گلوبال ریسرچ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.