۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۲۱۸ ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷ دسته: کشاورزی
۰

نجفی کارشناس شیلات با اشاره به مزایای اقتصادی پرورش و تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: مخالفت های سازمان حفاظت از محیط زیست با تولید ماهی تیلاپیا مبنای درست علمی ندارد و سبب گسترش پرورش غیرقانونی گونه های خطرناک به جای گونه های مفید ماهی تیلاپیا در تالاب های ایران شده است.

محمد حسین نجفی کارشناس شیلات و تولیدکننده آبزیان در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: بنده موافق پرورش و تولید ماهی تیلاپیا در ایران هستم.

مصرف آب در تولید ماهی تیلاپیا کم است

وی افزود: برای موافق بودنم هم چند دلیل دارم، اول این که تیلاپیا گونه ای است که می توان آن را با قیمت مناسب تولید کرد، دوما یکی از مزیت های عمده آن در قیاس با سایر آبزیان این است که تیغ و خار ندارد و سوم این که تیلاپیا تراکم پذیر است. به همین دلیل مصرف آب در تولید و پرورش این ماهی کم است و می توانیم آب شربی که در پرورش ماهی به کار برده می شود را برای مصارف دیگر ذخیره کنیم.

محیط زیست ماهی تیلاپیا را نمی شناسد

نجفی در خصوص مخالفت های سازمان حفاظت محیط زیست برای تولید تیلاپیا گفت: متاسفانه این سازمان براساس یک سری منابع جهانی که بر اساس تحقیقات دانشجویان و نه بر اساس منابع علمی دقیق بوده است، به بحث تیلاپیا می پردازد؛ این در حالی است که این سازمان باید یک نظارت بالینی بر یک گونه جانوری و گیاهی داشته باشد، سپس نظر خود را اعلام کند.

این کارشناس شیلات افزود: متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون هیچ نظارتی بر پرورش ماهی تیلاپیا انجام نداده است و حتی آن را آزمایش نکرده است.

وی افزود: مسئولین سازمان حفاظت از محیط زیست حتی اگر ۴ گونه تیلاپیا که در جهان تولیدشان رواج یافته است را ببینند نمی توانند آنها را از هم تشخیص بدهند.

هر فعالیت تولیدی می تواند مخاطرات زیست محیطی داشته باشد

این کارشناس شیلات گفت: هر تولیدی در هر جای دنیا می تواند مخاطرات محیط زیستی داشته باشد، از پالایشگاه نفتی گرفته تا نساجی و تولید آبزیان علی الخصوص تیلاپیا.

وی افزود: اما آن چیزی که سبب می شود کشورهای توسعه یافته با فراغ بال به تولید برخی از آبزیان مانند ماهی تیلاپیا روی آورند این است که آنها این قضیه را مهندسی می کنند؛ یعنی اگر یک پرورش دهنده می خواهد اقدام به تولید این ماهی بکند ابتدا باید آموزش هایی ببیند، بعد از آن تجهیزاتی نصب نماید و سپس اقدام به پرورش نماید در حالی که این قضیه در ایران برعکس انجام می شود.

مخالفت بی دلیل سازمان محیط زیست باعث پرورش غیرقانونی ماهی تیلاپیا شده است

نجفی با بیان اینکه با مخالفت سازمان محیط زیست، تیلاپیا به صورت مخفیانه در سراسر ایران پرورش می یابد، گفت: متأسفانه اکنون به جای پرورش قانونی گونه های نیل و قرمز تیلاپیا که مخاطرات محیط زیستی ندارد و اقتصادی تر هستند، گونه های موزامبیکو و بلو تیلاپیا به صورت غیر قانونی تولید شده و در تالاب های ایران زیاد شده اند.

این تولید کننده آبزیان در پایان گفت: اغلب گونه های تیلاپیا مهاجم هستند اما دو گونه نیل و قرمز این گونه نیستند و به راحتی می توان آن ها را با ماهیان گرمابی و کپور ماهیان پرورش داد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.