۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۰۲۶ ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶ دسته: کشاورزی
۰

شریفی مقدم با اشاره به بازار ۸۰ میلیارد دلاری کشاورزی ارگانیک و رتبه ۸۵ ایران در آن گفت: از منظر ظرفیت، قابلیت تبدیل حداقل ۱۰ درصد از اراضی کشور به کشاورزی ارگانیک وجود دارد و ایران می تواند جزو ۱۰ کشور اول دنیا به لحاظ کشاورزی ارگانیک باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد، محمد رضا شریفی مقدم مولف و مجری برنامه كشاورزی پایدار در گفتگو با برنامه خوشه چین رادیو اقتصاد در خصوص فرصت ها و چالش های نظام كشاورزی ارگانیك در كشور گفت: هنوز تلاش سازمان یافته ای برای بحث کشاورزی ارگانیک در کشور صورت نگرفته است.

وی در خصوص تعریف محصول سالم و کشاورزی ارگانیک و ضرورت های آن گفت: محصول سالم و کشاورزی ارگانیک دو کلمه ای هستند که ذهن ما را به سمت دو مسئولیت سوق می دهند؛ یک بخشی از آن مسئولیت الزامی و اجباری است که آن چه را که به عنوان غذا تولید می کنید، چون غذای انسان است ملزم هستید تا هم از لحاظ شرعی و بهداشت اجتماعی، سلامت آن را تامین کنید.

شریفی مقدم افزود: بحث دوم  کشاورزی ارگانیک، یک بحث داوطلبانه زیست محیطی و تکمیل کننده بحث سلامت است و دارای یک ارزش افزوده نزدیک ۱ درصدی از محصولات کشاورزی دنیاست که توسط بخشی از علاقمندان در سطح دنیا پیگیری و تولید می شود.

مفهوم کشاورزی ارگانیک

وی در خصوص مفهوم کشاورزی ارگانیک گفت: ارگانیک به معنای زنده است. کشاورزی ارگانیک یعنی این که واحد زراعی (واحد تولید) را یک واحد زنده در نظر بگیریم؛ بدین ترتیب هر آن چه که ممکن است و می تواند سبب چالش در این چرخه زنده شود و آن را دچار تنش کند از نظر کشاورز ارگانیک مطرود است.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: پس ارگانیک بودن کشاورزی اکوسیستم را به عنوان مبنا قرار می دهد و کشاورزی را به عنوان فعالیتی مبتنی بر این اکوسیستم می پذیرد و هر فعالیتی را که موجب لطمه به محیط زیست می شود ممنوع می کند. مثلا ورود نهاده های شیمایی صنعتی بر هم زننده اکوسسیستم می باشد و ممنوع است.

یک درصد از مزارع جهان کشاورزی ارگانیک دارند

شریفی مقدم در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت تولید و تجارت ارگانیک در سطح جهان گفت: براساس آخرین آمار ۱۷۲ کشور جهان صاحب این صنعت هستند، ۸۲ کشور در این زمینه صاحب قوانین و مقرارت هستند و حدود یک درصد از مزارع جهان تحت پوشش نظام ارگانیک است.

وی با اشاره به تجارت ۸۰ میلیارد دلاری کشاورزی ارگانیک در دنیا گفت: اقیانوسیه با ۱۸ میلیون هکتار زمین سطح زیر کشت بهترین قاره برای کشاورزی ارگانیک محسوب می شود و بهترین کشور نیز استرلیا است؛ بعد از آن آرژانتین است که ابتدا با تراریخته شروع کرد اما وقتی ورشکسته شد دوباره به سمت کشاورزی ارگانیک رفت و الان دومین کشور جهان بدین لحاظ محسوب می شود.

۱۲ هزار هکتار زمین تحت پوشش کشاورزی ارگانیک در ایران

شریفی مقدم در خصوص وضعیت کشاورزی ارگانیک در ایران گفت: ایران از این منظر در رتبه ۸۵ دنیا است و حدود ۱۲ هزار هکتار در ایران تحت پوشش کشاورزی ارگانیک قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت کشور از نظر قاعده مندی تولید محصولات ارگانیک گفت: این سوال بزرگترین چالش توسعه ارگانیک در ایران است، از منظر پتانسیل، قابلیت تبدیل حداقل ۱۰ درصد از اراضی کشور به کشاورزی ارگانیک وجود دارد و ایران می تواند جزو ۱۰ کشور اول دنیا به لحاظ ارگانیک باشد ولی چون با  فقدان جدی نظام ملی و یا فقدان گواهی محصول روبرو است در جهان رتبه پایینی دارد.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: خوشبختانه چند سال اخیر تلاش های خوبی شده است و استانداردهای ملی نوشته شده است و از ۱۰ گام، ۸ گام اصلی برای استقرار این نظام برداشته شده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.