۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۶۰۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دولت‌ها تلاش می‌کنند با تصویب قوانین مناسب در حوزه‌هایی همچون درمان ناباروری، فروش داروهای خاص، صدور مجوز استفاده از روش‌های ویژه درمانی و تسهیل صدور ویزا، به رونق گردشگری سلامت در کشورشان کمک کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد بیماران به دلایل مختلفی برای درمان به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. گاهی برای پرداخت هزینه کمتر و گاهی برای کیفیت درمان و نتیجه بهتر. اما در پاره‌ای اوقات، علت رواج گردشگری سلامت، تفاوت قوانین در مناطق مختلف است. از این جهت دولت‌ها با تصویب قوانین مناسب تلاش کرده‌اند به رونق گردشگری سلامت در کشورشان کمک کنند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره شده است.

تغییرات اخیر در قوانین مربوط به سقط جنین در آمریکا، بعد از گذشت حدود ۵۰ سال، نمونه‌ای بارز از تاثیر قانون گذاری کشورها در رونق گردشگری سلامت محسوب می‌شود. این تغییرات دسترسی افراد به خدمات سقط جنین را در اغلب ایالت‌های آمریکا محدود کرده و موجب شده است افراد برای دریافت خدمات مربوط به سقط جنین از یک ایالت به ایالات یا کشورهای دیگر سفر کنند. همچنین این تغییرات به تعطیلی مراکز ارائه دهنده این خدمات در برخی ایالت‌ها و مراجعات بیشتر به مراکز فعال در سایر مناطق منجر شده است.

تصویب قوانین مناسب عامل رونق گردشگری سلامت

اتحادیه اروپا نیز در ارتباط با قوانین مربوط به روش کمک باروری لقاح خارج رحمی، قوانین متفاوتی دارد. قوانین مربوط به اهدای اسپرم، اهدای تخمک، مشخص بودن اهداکننده برای فرزند، امکان انجام لقاح خارج رحمی و محدوده سنی زنان دریافت کننده این خدمات در کشورهای مختلف اروپایی با یکدیگر متفاوت است. این تفاوت قوانین به عنوان عامل محرک سفر زوجهای نابارور به کشورهای دیگر عمل می کند.

در برخی کشورها داروها با سرعت بیشتری تاییدیه می‌گیرند و با قیمت کمتری عرضه می شوند. مثلا برخی افراد برای دریافت داروهای ارزان قیمت به مدت طولانی، از آمریکا به مکزیک سفر می‌کنند. همچنین بعضی روش‌های درمانی مثل سلول درمانی با سلول‌های بنیادی نیز در کشورهای خاصی مجوز انجام دارد. نکته حائز اهمیت این است که چنین درمان‌هایی با توجه به اینکه با استانداردهای متفاوتی نسبت به کشور مبدا انجام می‌شود، ممکن است خطراتی برای فرد به دنبال داشته باشند.

گردشگری سلامت در هند به صورت جدی پیگیری می‌شود و ویزای درمانی با فرآیند مشخص طراحی شده است. چنین سیاستگذاری‌هایی باعث شده‌اند کشور هند در حدفاصل سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ ، ۸۲۵ هزار ویزای درمانی صادر کند که غالبا مربوط به کشورهای آفریقایی است. اخیرا نخست وزیر هند اعلام کرده است که ویزای جدیدی نیز برای دریافت خدمات مربوط به درمان‌های طب سنتی طراحی کرده‌اند.

این مثال‌ها نشان از پیچیدگی گردشگری سلامت دارد؛ بازاری که تحت تاثیر عوامل گوناگون قرار دارد و برای موفقیت در آن لازم است تجربیات مشابه کشورهای پیشرو مورد توجه قرار گیرد.

منبع: Laing Buisson

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.