۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۳۸۹ ۰۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

هند و نپال به منظور بهبود دسترسی به بازارهای یکدیگر و رفع موانع تجاری، اقدام به انعقاد توافقنامه تجارت دوجانبه نموده اند. از اهداف نپال در این قرارداد، ایجاد توازن تجاری به نفع خود در تجارت با هند است.

به گزارش مسیر اقتصاد نخست وزیر نپال با بیان اینکه کشورش بدلیل افزایش کسری تجاری خود با هند نگران است، اعلام کرده که دو کشور پنج شنبه هفته گذشته (۲۵ آگوست) بدین منظور اقدام به انعقاد توافقنامه تجارت دوجانبه نموده اند.

بر این اساس، دو کشور مقرر کرده اند تا با پرداختن به مسائل تجاری دوجانبه، کمبود زیرساخت های تجاری خود و اقدامات محدودکننده تجارت دوجانبه میان خود را شناسایی کرده و اقدام به بهبود آن ها نمایند.

نخست وزیران دو کشور تأکید کرده اند که با توجه به سطح کنونی تجارت دوجانبه میان دو کشور، پتانسیل خوبی برای ارتقاء تجارت دوجانبه و رفع موانع تجاری از طریق آن وجود دارد.

آنها همچنین تأکید کرده اند که برای دستیابی به اهداف تجاری دوجانبه، دو کشور می توانند با حل مشکلات زیربنایی و محدودیت های تجاری و همچنین تصویب اقدامات تسهیل کننده تجارت برای دسترسی آسانتر به بازارهای محصولات کشاورزی و صنعتی، زمینه را برای گسترش هرچه بیشتر تجارت دوجانبه فراهم نمایند.

همچنین دو کشور توافق نموده اند تا در زمینه هماهنگ سازی استانداردهای تجاری و صدور گواهینامه ها و مجوزهای مورد نیاز با یکدیگر هماهنگی های لازم را انجام دهند.

در طول مذاکرات، مقرر شده تا در زمینه حمل و نقل ترانزیتی میان دو کشور نیز تسهیلات و قوانین مورد نظر به تصویب برسد و توافقات لازم جهت راه اندازی مراکز تجاری در کشور یکدیگر نیز انجام شود.

در زمینه سرمایه گذاری نیز دو کشور مقرر نموده اند تا زمینه را برای سهولت سرمایه گذاری در کشور یکدیگر فراهم نمایند.

تجارت دوجانبه

تجارت میان هند و نپال در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ به میزان ۴.۸ میلیارد دلار بوده است که از این میزان سهم نپال در صادرات نسبت به هند بسیار پایین است و یکی از اهداف نپال جهت انعقاد توافقنامه تجارت دوجانبه با هند نیز افزایش این سهم و ایجاد توازن تجاری میان دو کشور است.

منبع: ایندیا نیوز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.