۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۱۸۸ ۰۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

روسیه اخیرا بزرگترین پالایشگاه کشور هند را خریداری کرده است. این پالایشگاه هندی در طول سال های اخیر بخش قابل توجهی از پول خرید نفت از ایران را به دلیل تحریم ایران پرداخت نکرده و اکنون مبلغی بالغ بر ۲ میلیارد یورو معادل ۲.۴ میلیارد دلار (حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان) به ایران بدهکار است. شرکت روس نفت روسیه با خرید پالایشگاه هندی وارث بدهی های آن نیز محسوب می‌شود و اکنون باید طلب ایران از این پالایشگاه را پرداخت نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد، شرکت روس نفت روسیه که بزرگترین شرکت فعال در حوزه تولید نفت این کشور است، به تازگی توانسته است با پرداخت ۱۲.۹ میلیارد دلار، بزرگترین پالایشگاه کشور هند با نام اوسار اویل را خریداری نماید. این حرکت روسیه به طور قطع میتواند جایگاه نفت روسیه را در هند و همچنین دیگر کشورهای منطقه جنوب آسیا تقویت نماید.

کشور هند یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی در جهان است و در آینده نیز به دلیل چشم انداز مثبت رشد اقتصادی این کشور، نیاز این کشور به مصرف انرژی به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. به همین منظور کشورهای تولید کننده انرژی همچون روسیه برای بازار مصرف هند برنامه ویژه ای دارند. خرید بزرگترین پالایشگاه هندی نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود.

علاوه بر این خرید پالایشگاه اوسار اویل هند توسط شرکت روس نفت روسیه بزرگترین فروش خارجی یک شرکت در هند و بزرگترین خرید خارجی یک شرکت خارجی توسط شرکت های روسی محسوب می‌شود. این قرارداد همچنین می‌تواند تأثیر قابل توجه بر روابط تجاری دوجانبه دو کشور روسیه و هند داشته باشد.

پالایشگاه اوسار اویل هند اکنون بیش از ۶۰۰ میلیون دلار بدهی به بانک های هندی دارد و علاوه بر آن مبلغی بالغ بر ۲ میلیارد یورو معادل ۲.۴ میلیارد دلار به کشور ایران بدهکار است. این پالایشگاه هندی در طول سال های اخیر بخش قابل توجهی از پول خرید نفت از ایران را به دلیل تحریم ایران پرداخت نکرده است.

شرکت روس نفت روسیه با خرید پالایشگاه هندی وارث بدهی های آن نیز محسوب می‌شود و اکنون باید طلب ایران از این پالایشگاه را پرداخت نماید.

کشور ایران به لطف صادرات نفت در تجارت با هند تراز تجاری مثبت دارد و این مسئله در کنار تحریم دلاری ایران، اخذ ۲ میلیارد یورو از این کشور را با مشکل مواجه کرده بود. اما ایران در تجارت با روسیه تراز تجاری منفی دارد و به همین دلیل در صورت هماهنگی بین دو کشور ایران و روسیه و استفاده از دیپلماسی فعال، ایران می‌تواند به سادگی طلب خود را از روسیه دریافت نماید.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.