۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۱۷۲ ۰۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

شروع یک جنگ تجاری بزرگ بین دو کشور چین و آمریکا می‌تواند به سرعت کنار گذاشتن دلار از سوی چین سرعت ببخشد. با شروع این جنگ کشورهای دیگری که در حال حاضر تمایلی به مواجهه با آمریکا ندارند نیز با کشور چین همراه خواهند شد و در راستای کاهش سلطه دلار در سطح جهان گام خواهند برداشت.

به گزارش مسیر اقتصاد در چند روز اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درخواست بررسی اقدامات مخرب چین در زمینه مالکیت معنوی شرکت های آمریکایی را صادر کرده است. بعد از این دستور ترامپ وزیر خارجه کشور چین به آمریکا هشدار داد که از جنگ تجاری با چین بپرهیزد. کارشناسان معتقدند در صورت وقوع جنگ تجاری بین چین و آمریکا، کشور چین سلاح های زیادی برای استفاده علیه آمریکا دارد.

رویکرد منفی ترامپ در تقابل دوجانبه چین و آمریکا

دونالد ترامپ از زمان شروع رقابت انتخاباتی خود شعارهای زیادی علیه کشور چین و تجارت ناعادلانه این کشور با آمریکا مطرح کرد. بعد از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا نیز، ترامپ همواره به ضرورت اصلاح روابط تجاری آمریکا با چین اصرار داشته است.

انتقادات ترامپ از تجارت خارجی چین همین طور ادامه داشت تا زمانی که در دیدار دوجانبه ترامپ و رئیس جمهور چین، دو طرف بر سر یک قرارداد دوجانبه به منظور اصلاح تجارت به توافق رسیدند. یکی از مفاد این توافق تجاری کاهش کسری بودجه آمریکا در تجارت با چین در فاصله زمانی ۱۰۰ روزه بود که چندان موفقیت آمیز نبوده است.

ترامپ دستور بررسی موارد نقض قانون شرکت های چینی در تجارت با آمریکا را صادر کرده است

اکنون ترامپ بار دیگر به طور جدی شرکت های چینی را به عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی شرکت های آمریکایی متهم کرده و دستور داده است که مسئولین تجارت خارجی آمریکا موارد نقض قانون شرکت های چینی را بررسی کنند. ترامپ معتقد است شرکت های چینی شرکت های آمریکایی را مجبور کرده اند در ازای دسترسی به بازار چین، فناوری پیشرفته خود را در اختیار شرکت های چینی قرار دهند.

شرکت های چینی در ازای دسترسی به بازار فناوری شرکت های آمریکایی را به چین منتقل کرده اند

طبق تحقیقات انجام گرفته در اتاق بازرگانی مشترک چین و آمریکا، در طول سه سال اخیر بیش از ۲۰ درصد شرکت های آمریکایی فعال در بازار چین، مجبور شده اند برای دسترسی به بازار چین فناوری خود را به این کشور منتقل کنند.

دستور ترامپ به بررسی موارد نقض قانون شرکت های چینی شروع یک جنگ تجاری بین چین و آمریکا است

دستور ترامپ به منظور بررسی موارد نقض قانون شرکت های چینی را می‌توان به منزله شروع یک جنگ تجاری با کشور چین قلمداد کرد؛ چراکه به نظر می‌رسد آمریکا قصد دارد از این طریق بر فعالیت شرکت های چینی در آمریکا و همچنین تجارت دوجانبه بین دو کشور محدودیت هایی اعمال نماید.

آمریکااز سازمان تجارت جهانی ناامید است

آمریکا در طول چند دهه اخیر شکایت های متعددی علیه شرکت های چینی به سازمان تجارت جهانی انجام داده است.

اما این بار مقامات آمریکا با اظهار ناامیدی از سازوکار سازمان تجارت جهانی قصد دارند با استفاده از قوانین داخلی آمریکا علیه چین اقدام نمایند.

طبق قوانین داخلی آمریکا، رئیس جمهور این کشور می‌تواند در زمینه تبادلات تجاری و اقتصادی علیه یک کشور اقداماتی را انجام دهد. این قانون در زمان جنگ سرد بین دو کشور آمریکا و شوروی تصویب شده و آمریکا از آن علیه شوروی استفاده کرده است.

موضع گیری مقامات چینی در قبال دستور اخیر ترامپ

مقامات کشور چین نیز به شدت در مقابل این تصمیم آمریکا موضع گیری کرده اند. وزیر خارجه چین در این خصوص گفته است: «آمریکا باید از بروز جنگ تجاری با چین پرهیز کند.»

وزیر تجارت خارجی چین نیز در این زمینه اعلام کرده است که دستور اخیر ترامپ به منظور بررسی اقدامات شرکت های چینی خلاف قواعد بین المللی است و تهدید کرده است که «دولت چین با تمام توان از منافع تجاری خود و شرکت های چینی حمایت خواهد کرد و در مقابل کسانی که منافع چین را خطر بیندازند اقدامات متقابل انجام خواهد داد.»

چین سلاح های زیادی برای استفاده علیه آمریکا دارد

کارشناسان اقتصادی معتقدند در حال حاضر اقتصاد آمریکا به طرز قابل توجهی به فعالیت های اقتصادی شرکت های چینی و تجارت با چین وابسته است. بنابراین در صورت وقوع یک جنگ تجاری بین چین و آمریکا، کشور چین سلاح های زیادی برای استفاده علیه آمریکا دارد.

در حال حاضر شرکت های آمریکایی زیادی به تجارت با کشور چین وابسته هستند و شروع جنگ تجاری با چین می‌تواند کل اقتصاد آمریکا را تحت تأثیر قرار دهد. به طور مثال شرکت های بزرگ آمریکایی همچون بوئینگ نیز در بازار چین فعال هستند و اخراج این شرکت و مانند آن از بازار چین می‌تواند تأثیری قابل توجه بر عملکرد آن ها داشته باشد.

زنجیره تولید محصولات آمریکایی به تجارت با چین وابسته است

از طرف دیگر زنجیره تولید بسیاری از محصولات در آمریکا به واردات محصولات اولیه از کشور چین وابسته است و قطع روابط تجاری می‌تواند زنجیره تولید بسیاری از کالاهای آمریکایی و در نتیجه تولید، اشتغال و صادرات این کشور را با مشکلاتی جدی مواجه نماید.

حذف دلار از تجارت جهانی، نتیجه جنگ تجاری چین و آمریکا

از طرف دیگر شروع یک جنگ تجاری بزرگ بین دو کشور چین و آمریکا می‌تواند به سرعت کنار گذاشتن دلار از سوی چین سرعت ببخشد.

با شروع جنگ تجاری چین و آمریکا کشورهای دیگری که در حال حاضر تمایلی به مواجهه با آمریکا ندارند نیز با کشور چین همراه خواهند شد و در راستای کاهش سلطه دلار در سطح جهان گام خواهند برداشت.

حذف دلار از تجارت جهانی بزرگترین ضربه چین به اقتصاد آمریکا خواهد بود.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.