۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۶۶۷ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲ دسته: دولت و حکمرانی
۰

با وجود اینکه زمان کمی از اجرای قانون مالیاتی جدید کشور هند می‌گذرد، درآمد مالیاتی دولت این کشور ۲۵ درصد افزایش یافته است. این افزایش درآمد ناشی از کاهش فرار مالیاتی و افزایش پایه های مالیاتی بوده و تأثیر منفی ناچیزی بر تولیدکنندگان این کشور داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد اصلاح قانون مالیاتی در کشور هند موجب شده است با کاهش فرار مالیاتی، درآمد مالیاتی دولت هند به طرز قابل توجهی افزایش یابد. عمده افزایش این درآمد نیز از طریق افزایش پایه مالیاتی است و از طریق فشار بیشتر بر تولیدکنندگان بدست نیامده است.

چند ماهی است که دولت هند برنامه اصلاح عمده نظام مالیاتی خود را اجرایی کرده است. این برای اولین بار از زمان استقلال کشور هند از بریتانیا است که این کشور نظام مالیاتی خود را اصلاح کرده تا میزان فرار مالیاتی را کاهش دهد.

به گفته کارشناسان نظام مالیاتی کشور هند تا پیش از این اشکالات فراوانی داشته و یکی از مشکلات اصلی پیش روی رونق اقتصادی این کشور محسوب می‌شده است. دولت هند نیز مدتها برای اجرای نظام مالیاتی جدید برنامه ریزی کرده بود اما با گذشت سال های طولانی اجرایی شدن آن به تعویق می افتاد. تا اینکه دولت فعلی هند این قانون را اجرایی کرد.

در ابتدا مخالفت های زیادی از سوی مردم و فعالین اقتصادی کشور هند به اجرایی شدن قانون مالیات جدید از سوی دولت وجود داشت. اما تحمل دولت در برابر فشارها به منظور اصلاح و عادلانه نمودن قانون مالیات این کشور موجب شد به مرور زمان مزایای اصلاح قانون مالیاتی این کشور نمایان شود.

بنابر آخرین اطلاعات منتشر شده از درآمد مالیاتی کشور هند، اجرای قانون مالیاتی جدید در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ درآمد دولت از مالیات را ۲۵ درصد افزایش داده و این مسئله موجب شده است که با وجود کاهش منابع درآمدی دیگر، درآمد کل دولت هند در حدود ۱۱ درصد افزایش یابد.

افزایش قابل توجه درآمد مالیاتی دولت هند درحالی حاصل شده که هنوز زمان بسیار کمی از اجرای این طرح گذشته است و انتظار میرود میزان افزایش در کل سال ۲۰۱۷ و همچنین سال ۲۰۱۸ به مراتب بیشتر باشد.

نکته جالب توجه آنکه افزایش درآمد مالیاتی ناشی از افزایش پایه های مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی بوده و تأثیر به مراتب کمتری بر تولیدکنندگان کشور هند داشته است.

منبع: فایننشال اکسپرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.