۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۴۰۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰ دسته: کشاورزی
۰

منصوریان گفت: ایران به عنوان کشور بیست و چهارم تولیدکننده گوشت دام سنگین معمولا از کشورهای اواراسیا گوشت دام را وارد و به کشورهای خلیج فارس این نوع گوشت را صادر می کند. تولید این محصول در کشور بیش از ۸۰۰ هزار تن و واردات آن حدود ۹۰ هزار تن بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، پنج شنبه هفته گذشته محمدرضا منصوریان، كارشناس امور دام وزارت جهاد كشاورزی در برنامه ارمغان طبیعت رادیو اقتصاد در خصوص گردش اقتصادی و مالی گوشت قرمز تولید شده از دام سنگین نکاتی را مطرح کرد.

منصوریان گفت: گوشت قرمزی که در دنیا و کشور تامین می شود گوشتی است که از دام سبک مثل بز و گوسفند و از دام سنگین مثل گاو گوشتی تولید می شود.

۵۶ درصد گوشت کشور از دام سنگین تامین می شود

وی افزود: در کشور ما به صورت تخصصی حدود ۴۴ درصد گوشت قرمز از دام سبک و ۵۶ درصد از دام سنگین تامین می شود یعنی گاو.

این کارشناس امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: وقتی یک تولید کننده گاو گوشتی در این عرصه کار می کند هدف اصلیش تولید گوشت است اما در کنار آن به فکر استفاده از پوست، محتویات دام، چربی و پیه آن نیز می باشد، بنابراین همه اینها سبب گردش اقتصادی این محصول در بازار است.

استفاده از صنایع تکمیلی در دام سنگین

منصوریان در خصوص صنایع تکمیلی گوشت دام سنگین بیان داشت: هم اکنون پوست گاو صادر می شود، همچنین برای لوازم آرایشی و بهداشتی و یا پوشش سوسیس و کالباسها استفاده می شود و یا حتی از ژلاتین موجود در استخوان گوشت دام سنگین برای پوشش کپسول های دارویی استفاده می شود.

وی گفت: ما اعتقاد داریم که سهم قابل توجهی از مجموع پروتئین مصرفی ما در سبد خانواده باید از گوشت قرمز و خصوصا گوشت دام سنگین یا همان گاو گوشتی تامین بشود.

این کارشناس امور دام وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی در خصوص این که آیا قیمت دام سنگین و سبک در نقاط مختلف کشور ثابت است و یا خیر، گفت: ما یک میانگین برای قیمت ها در کشور داریم ولی قیمت در استانی مثل تهران که تولید کننده زیادی دارد و بیشترین میزان مصرف گوشت دام هم مربوط به این استان هست با استانهای دیگر که تولیدشان بالاست و مصرف پایینی دارند متفاوت است.

وی گفت: در دنیا مصرف گوشت با کیفیت خیلی زیاد شده است حتی آمارهای جهانی نشان می دهد در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ روند مصرف، روندی افزایشی بوده است چه از منظر تولید و چه از منظر مصرف خصوصا در کشورهایی که به عنوان تولید کننده اصلی دام سنگین گوشتی محسوب می شوند.

ایران کشور بیست و چهارم در تولید دام سنگین

منصوریان افزود: در حال حاضر آمریکا حدود ۱۹ درصد تولید جهانی را دارد، برزیل هم دومین کشور است و ایران نیز  ۲۴ مین کشور تولید کننده گوشت سنگین در دنیا محسوب می شود.

وی بیان داشت: ایران در عین حال که وارد کننده گوشت دام محسوب می شود، صادر کننده این نوع گوشت نیز هست.

منصوریان افزود: با وجود این که میزان تولیدمان کمتر از میزان مصرف است، اما ما باز صادرات داریم و این به خاطر این است که ما میخواهیم در چرخه جهانی بازار گوشت دام حضور داشته باشیم.

وی با بیان این که هر خانوار ایرانی باید متوسط سالیانه ۱۰ کیلو گوشت قرمز سنگین مصرف بکند، گفت: آمار سال ۹۵ نشان می دهد بیش از ۸۲۳ هزار تن گوشت دام سنگین تولید کرده ایم، این در حالی است که در سال قبل چیزی حدود ۹۰ تا ۹۵ هزار تن گوشت دام سنگین به کشور وارد کرده ایم.

این کارشناس دام وزارت جهاد کشاورزی در پایان با اشاره به این که دولت اصلا نگران واردات گوشت دام های سنگین نیست، گفت: ایران معمولا از کشورهای اواراسیا گوشت وارد و به کشورهای خلیج فارس گوشت دام سنگین صادر می کند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.