۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۲۳۶ ۰۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰ دسته: کشاورزی
۲

منصور پوریان رئیس شورای تامین دام کشور، ضمن اشاره به وجود دام مازاد در کشور و چالش‌هایی همچون کم آبی، فقر مراتع و گرانی نهاده‌های خوراک دام، گفت: اقدامات دولت برای خرید تضمینی دام با قیمت مناسب صرفا در حد شعارهای رسانه‌ای بوده و اقدامات اساسی در این بخش انجام نشده است.

در طول ماه‌های اخیر کارشناسان بر ضرورت صادرات دام مازاد تاکید کرده‌اند اما همچنان اقدامات اساسی در این حوزه صورت نگرفته است در این رابطه منصور پوریان رئیس شورای تامین دام کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: وجود دام مازاد از معضلات جدی بخش دامپروری کشور است و در شرایطی که با فقر مراتع، کم آبی و گرانی نهاده‌های خوراک دام در کشور مواجه هستیم، خروج دام مازاد برای تداوم تولید گوشت قرمز در کشور ضروری است.

افزایش هزینه تولید و عدم صادرات دام مازاد دو چالش دامداران

پوریان تولید و پرورش دام را برای دامدار غیر اقتصادی خواند و افزود: بعد از حذف ارز ترجیحی هزینه‌های تولید چند برابر شده است و در حال حاضر دامدار توان تامین هزینه‌های تولید را ندارد. در چنین شرایطی کمبود منابع آبی و خشکسالی، بسیاری از دامداران را مجبور به خرید آب آشامیدنی برای حفظ دام‌های خود کرده است.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده برای هر کیلوگرم دام سبک زنده بعد از ۱۲۰روز پرواربندی، حدود ۱۱۴هزار تومان و برای دام سنگین نیز حدود ۱۱۰هزار تومان است. اما در واقعیت قیمت خرید از دامداران حدود ۸۰هزار تومان در دام سبک و سنگین است و این نشان از زیان تولیدکنندگان دارد.

خرید تضمینی دام با قیمت مناسب، صرفا شعار رسانه‌ای دولت

رئیس شورای تامین دام کشور اظهار داشت: خرید تضمینی با قیمت مناسب یکی از راهکارهای کاهش مشکلات دامداران است اما دولت ضمن خرید دام با قیمت بسیار ارزان صرفا در حد شعارهای رسانه‌ای اقداماتی انجام داده است و در واقع در حوزه عمل کار خاصی را صورت نداده است.

پوریان ضمن اشاره به این موضوع که تولید دام زنده بدون صادرات معنا و مفهومی ندارد اظهار داشت: صادارت دام نقش محوری برای افزایش تولید، ماندگاری و پایداری تولید دام در کشور دارد اما هم اکنون صادرات هیچ جایگاهی در صنعت دام کشور ندارد.

وی افزود: مسئله صادرات دام در کشور از لحاظ قانونی و فنی با چالش‌های بسیاری همراه بوده است به عنوان مثال بر اساس عوارض تعیین شده در بودجه سال ۱۴۰۱، هزینه صادرات هر راس دام سبک دست کم ۹۵۰ هزار تومان و هر راس دام سنگین تا ۱۰ میلیون تومان است که بر این اساس صادرات آن‌ها برای تجار مقرون به صرفه نیست و عملا صادرات را غیرممکن می کند.

عدم وجود چهارچوب و برنامه‌ای منسجم در صنعت دامپروری

رئیس شورای تامین دام کشور در آخر عدم وجود چهارچوب و برنامه‌ای منسجم در صنعت دامپروری را از آسیب‌هایی جدی این بخش عنوان کرد و گفت: باید دولت و تشکل های بخش دامپروری به صورت کارشناسی در جهت بهبود وضعیت موجود صنعت دام همکاری نمایند.

انتهای پیام/ کشاورزی

  1. شعار نویسی ممنوع
    باوجود قنات جاری وچاه متورهای کشاورزی در پی بی تدبیری مجریان جهادکشاورزی فبض آباد مهولات خراسان رضوی مواردنقض قانون تجمیع مزارعه وانتقال آبهای زیزمینی ملی استحصال به خارج از آبخور پروانه آبفروشی بجای زراعت رایج شده است
    تکمحصولی کردن پسته تجاری موجب قطع چرخه تولیدات زراعی وتضییع حق مزارعه وبهره مندی دامداران مولد بومی از بهره وری آبهای زیزمینی ملی استحصال شده است
    گرانی خوراک های دامی پرواربندی بومی را ناممکن کردهاست
    سوق خدمات وتسهیلات دولت محترم فقط صرف کشت تکمحصولی پسته تجاری میشود فاصله طبقاتی دامداران مولد بومی با پسته کارانی که کشت پاییزه گندم وجو وذرت وچغندر کنارزدن زیاد است

    ۰۰
  2. بادرود وسپاس فراوان به شما اصحاب رسانه ای
    احتراما نسبت به امور دام مولد سبک بومی با توجه به اینکه قشر ارزشمند جامعه از راه فرآورده های دامی امرار معاش میکنند توجه سیاست گذاران کشت پاییزه جهادکشاورزی را جلب بفرمایید.
    برای پایداری و امنیت غذایی دامی وانسانی آذوقه دامی باید در دسترس دامدار باشد کاه گندم و جو و مرتع چرای دام نمیشود متکی به واردات باشند باتشکر جعفری مقدم
    کار آفرینی مؤثر در امنیت سبدغذایی حرفه دامداری سبک بومی بیشتر از تکمحصولی کردن پسته تجاری است

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.