۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۲۱۰ ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳ دسته: کشاورزی
۰

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اشاره به فعالیت های مختلف وزرات جهاد کشاورزی برای متنوع سازی الگوی کشت در کشور گفت: مبنای انتخاب الگوی کشت برای یک منطقه میزان آب موجود در آن منطقه است.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، سه شنبه هفته جاری محمدرضا مهرور، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در برنامه خوشه چین رادیو اقتصاد در خصوص چالش ها، راهكارها و وظایف دولت در مورد الگوی كشت نکاتی را مطرح کرد.

لزوم نظارت بر الگوهای کشت

مهرور گفت: در سالیان گذشته فعالیت های زیادی توسط وزرات جهاد در این خصوص انجام شده است و باید این فعالیت ها ادامه دار باشد تا شاهد نهادینه شدن الگوی های کشت متنوع در کشور باشیم.

وی افزود: ایجاد الگوی های زارع موفق و پایدار و پشتیبانی از ترویج آنها و همینطور هدایت تسهیلات، منابع و نهاده ها در جهت نهادینه شدن این الگوها در جامعه کشاورزی از جمله این موارد است.

این عضو هیئت علمی گفت: موضوع بعدی که بسیار مهم است نظارت مستمر و مداوم بر حسن اجرای موفق این الگوهای کشت هست.

جلوگیری از تک کشتی در یک استان

مهرور در خصوص راهکارهای مدیریت پایدار الگوهای کشت محصولات زارعی بیان داشت: در یک دهه اخیر به این مسئله در جهان بسیار توجه شده است و نتایجی در این زمینه در ایران و کشورهای دیگر به دست آمده است.

وی افزود: تنوع بهره گیری از ارقام گیاهان زراعی در الگوهای کشت، تنوع بهره گیری از گونه های مختلف زارعی و جلوگیری از تک کشتی یک گونه زراعی در یک استان به طوری که حداقل چهار محصول زراعی ناهمگون را در کنار هم قرار بدهیم، از جمله مواردی است که در این زمینه مطرح است.

استفاده بهینه از منابع آبی، مبنای انتخاب الگوی کشت در مناطق کشور

مهرور مبنای انتخاب الگوی کشت برای یک منطقه را مدیریت آب دانست و گفت: به عنوان کشوری که در کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد، مسئله آب و کمبود آن مهم است.

وی افزود: در چنین شرایطی اگر قرار است تولید را به سطح اقتصادی برسانیم حتما باید آب لازم را در اختیار باشد و چون سیستم زراعی ما آبی است، بنابراین آب در این مسئله نقشی اساسی دارد.

مهرور اضافه کرد: باید تمام راههای علمی که میتواند به بحث بهره وری و بهبود مدیریت آب کمک کند را مدنظر قرار بدهیم، در غیر این صورت با مشکل مواجهه شده و به نتیجه نمی رسیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.