۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۷۴۸ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

فراهم کردن شرایط به منظور استفاده از ارزهای ملی در تجارت با قطر، برای بازرگانان به عنوان یک مشوق قابل توجه است؛ چرا که به تسهیل و کاهش هزینه های تجاری آنها می انجامد و در نتیجه، گسترش تجارت را به همراه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل اقتصاد مقاومتی (مسیر اقتصاد)، هفته گذشته نشست بررسی بازار کشاورزی و صنایع غذایی قطر با حضور مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، سبحانی سفیر ایران در قطر و حسین اسفهبدی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در کنار جمعی از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی برگزار شد.

سفر رئیس سازمان توسعه تجارت به قطر مثبت بوده است

محمود بازاری، مدیرکل هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی سازمان توسعه تجارت، با بیان این که این جلسه به دنبال سفر دو هفته پیش ریاست کل سازمان به کشور قطر و نیز با توجه به علاقمندی خوب قطری‌ها برای خرید محصولات ایرانی انجام پذیرفته است، اذعان کرد: مذاکرات و توافقات خوبی در این خصوص با مقامات عالی‌رتبه کشور قطر انجام شد.

تسهیل تجارت کشاورزی با قطر، برنامه سازمان توسعه تجارت

وی با بیان این که این جلسه راهی برای افزایش ارتباطات تجاری بین کشورهای ایران و قطر است افزود: در راستای تسهیل ارتباطات تجاری بخش کشاورزی، صنایع غذایی و صادرات انواع محصولات به کشور قطر، برگزاری این جلسه بسیار حائز اهمیت بوده است.

گقتنی است که در این جلسه به مسائلی چون راه‌های برقراری ارتباط اقتصادی، توسعه تجاری، توافقات رئیس کل سازمان بر سر موضوعات مطرح شده و تشریح شرایط سیاسی و  اقتصادی کشور قطر توسط سفیر کشورمان در قطر اشاره شده است.

به گفته بازاری، در راستای رفع مشکلات حمل و نقل دریایی نیز باید زیرساختهای لازم فراهم شود تا محصولات صادرکنندگان در بنادر معطل نشده و ترخیص آن در کمترین زمان انجام پذیرد.

رفع موانع بانکی در تعامل با قطر حائز اهمیت است

به گفته وی، روابط بانکی باید مورد پیگیری جدی  قرار گرفته و توافقات  با شبکه بانکی قطر توسط شبکه بانکی کشورمان  انجام پذیرد.

بازاری با اشاره به پیگیری مؤثر سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر و همکاری مقامات قطری در خصوص تسهیل صدور ویزای تجاری برای شرکت‌های ایرانی، انجام اقدامات تکمیلی را لازم دانست.

تسهیل تجارت با قطر از طریق انعقاد توافقنامه تجارت دوجانبه

به منظور تسهیل و کاهش ریسک مبادلات تجاری به ویژه در تجارت با کشورهای همسایه، انعقاد توافقنامه تجارت دوجانبه می تواند راهگشا باشد.

در این نوع توافقنامه دو کشور طرف تجاری، سعی می کنند تا با کاهش یا حذف تعرفه ها میان خود، تعیین سهمیه واردات و حذف محدودیت های صادرات و دیگر موانع گمرکی و تجاری و همچنین ایجاد یک نظام هماهنگ تعرفه های گمرکی، تجارت و سرمایه گذاری میان خود را تسهیل کرده و سبب دسترسی واحدهای تولیدی به بازارهای وسیعتر و پتانسیل تجاری بالا بین دو کشور شوند.

پیمان پولی دوجانبه، زمینه ساز تحکیم تجارت دوجانبه و تسهیلگری مالی

تجارت دوجانبه می تواند با استفاده از ارزهای ملی طرفین تجارت، برای پرداخت و حذف نقش ارزهای جهان روا از جمله دلار و یورو به کار گرفته شود. اقدامی که به موجب انعقاد پیمان پولی دوجانبه فعال می شود.

مزیت استفاده از پیمان پولی دوجانبه و روابط بانکی مستقیم با کشورهای طرف تجاری این است که ارزهای ملی دو کشور در تجارت دوجانبه بکار گرفته شده و هزینه های مربوط به تبدیل و نقل و انتقالات دلار از بین رفته و بدین طریق هزینه های تجارت تا حد زیادی کاهش می یابد؛ همچنین نیازی به استفاده از سیستم های مالی بین المللی ایجاد شده توسط آمریکا جهت انجام مبادلات نمی باشد.

تجارت با ارز ملی، مشوق بازرگانان برای گسترش تجارت

در این شرایط بانک های دو کشور به صورت مستقیم باهم ارتباط برقرار کرده و امور مربوط به پرداخت ها و تسویه های تجاری را بدون واسطه با یکدیگر انجام می دهند. این اقدام مشوقی برای بازرگانان نیز هست تا فعالیت های تجاری خود را گسترش دهند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.