۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۶۵۵ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

دولت قطر با هدف تقویت صنعت هوانوردی و گردشگری داخلی اعلام کرده است که شهروندان ۸۰ کشور دنیا می‌توانند بدون نیاز به دریافت ویزا به این کشور سفر نمایند. اما ضعف در دیپلماسی اقتصادی کشور باعث شده است که با وجود کمک های متعدد ایران به قطر در زمان بحران اقتصادی، نام ایران در این لیست ۸۰ کشوری وجود نداشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور قطر با وجود تحریم تجاری و اقتصادی از سوی دیگر کشورهای عربی اخیرا اعلام کرده است که شهروندان ۸۰ کشور دنیا میتوانند بدون نیاز به ویزا به این کشور سفر نمایند. این در حالیست که با وجود کمک های متعدد ایران به کشور قطر در زمان بحران اقتصادی، نام ایران در این لیست ۸۰ کشوری به چشم نمیخورد.

اکنون بیش از ۲ ماه از تحریم تجاری و اقتصادی قطر توسط کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر میگذرد. در این مدت کشور قطر با مشکلات متعددی همراه بوده اما ترجیح داده است با تحمل مشکلات و حرکت به سمت مقاوم سازی اقتصاد داخلی، خواسته های دیگر کشورهای عربی را نپذیرد.

یکی از راهکار های اصلی کشور قطر در زمینه مقابله با تحریم ها رونق دادن به بخش های مختلف اقتصادی از جمله تولیدات داخلی کشاورزی و همچنین صنعت گردشگری بوده است.

در همین راستا دولت قطر با هدف تقویت صنعت هوانوردی و گردشگری داخلی اعلام کرده است که شهروندان ۸۰ کشور دنیا میتوانند بدون نیاز به دریافت ویزا به این کشور سفر نمایند. شهروندان ۳۳ کشور از این ۸۰ کشور میتوانند بدون دریافت ویزا تا ۱۸۰ روز در قطر اقامت داشته باشند و شهروندان ۴۷ کشور دیگر نیز تا ۳۰ روز اجازه اقامت بدون ویزا دارند.

در این لیست که ۸۰ کشور دنیا را شامل میشود نام کشورهایی همچون هند، لبنان، نیوزلند، آفریقای جنوبی، آمریکا و ۱۲ کشور اروپایی به چشم میخورد. اما نام ایران در این لیست جایی ندارد.

این درحالیست که ایران در طول دو ماه اخیر و بعد از شروع بحران قطر به این کشور در رفع مشکلات کمک کرده و اقدامات متعددی را انجام داده است. از طرف دیگر به گفته فعالین تجاری و بازرگانی ایرانی یکی از مشکلات اصلی پیش روی بازرگانان ایرانی در صادرات محصولات خود به قطر، مشکلات موجود در روند اخذ ویزا از این کشور است.

تا پیش از بحران قطر این کشور سخت گیری های زیادی در صدور ویزا برای بازرگانان ایرانی در نظر گرفته بود اما انتظار میرفت با بهبود روابط و با استفاده از ظرفیت دیپلماسی وزارت خارجه ایران، شرایط اخذ ویزا برای بازرگانان ایرانی تسهیل گردد. اما به نظر میرسد این هدف هنوز محقق نشده و وزارت خارجه ایران در این زمینه فعال عمل نکرده است.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.