۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۵۴۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸ دسته: کشاورزی
۰

از آنجا که واردات گوشت نسبت به تولید داخلی سهم بسیار کمی دارد و تنها ۱۰ درصد از نیاز داخل را شامل می شود، به نظر می رسد امکان کاهش قیمت گوشت با واردات امکانپذیر نباشد و ریشه این مشکل را باید در تولید داخلی جستجو نمود.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، بر اساس آمارهای گمرک، در دوازده ماه سال ۹۵ بیش از ۸۳ هزار تن گوشت منجمد گاو به ارزش ۳۴۲ میلیون دلار به کشور وارد شده که به نسبت سال ۹۴ با حجمی بالغ بر ۹۲ هزار تن و ارزش ۳۸۹ میلیون دلار، حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. این حجم از واردات معادل حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

تنها ۱۰ درصد از نیاز کشور به گوشت از خارج تامین می شود

طبق اعلام معاون وزیر جهاد کشاورزی، تنها برای تامین ۱۰ درصد از نیاز مصرف کنندگان واردات گوشت انجام گیرد. بر اساس آمارهای ارائه شده، هم‌اکنون ۹۰ تا ۹۵ درصد نیاز کشور با تولید بیش از ۸۱۵ هزار تن گوشت داخلی تامین می‌شود.

این درحالیست که طی چند روز گذشته رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از واردات مقدار زیادی گوشت گوسفندی برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت قرمز به بازار خبر داد.

از آنجا که واردات نسبت به تولید داخلی سهم بسیار کمی دارد و تنها ۱۰ درصد از نیاز داخل را شامل می شود، به نظر می رسد امکان کاهش قیمت گوشت با واردات امکانپذیر نباشد و ریشه این مشکل را باید در تولید داخلی جستجو نمود.

در واقع در صورتی که بنا باشد تا با واردات جلوی افزایش قیمت گرفته شود، نیاز به حجم زیادی واردات گوشت هست که به وضوح به تولید داخلی ضربه می زند.

تجربه وزارت کشاورزی در کنترل قیمت با حمایت از تولید داخلی

از آنجا که وزارت جهاد کشاورزی با حمایت از تولید داخلی محصولات مختلف از جمله گندم، شکر، مرغ و پیاز توانسته بود بازار داخلی را مدیریت نماید، ضروری است در این زمینه نیز اقدام نموده و به کنترل بازار از مسیر تولیدات داخلی بپردازد.

در صورتی که اختیارات مدیریت بازار از جمله ستاد تنظیم بازار به این وزارتخانه سپرده شود، تسلط این وزارتخانه بر بازار بیشتر شده و زمینه برای کنترل نوسان قیمت ها و حمایت از تولیدات داخلی برای رفع نیازهای داخل فراهم می گردد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.