۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۵۳۴ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

یوهانس آیالو معاون رئیس جمهور اتیوپی گفته است که امضای پیمان پولی دوجانبه با سودان باعث می شود تا بانک های مرکزی و بانک های تجاری دو کشور با استفاده از ارزهای ملی طرفین با یکدیگر مبادله نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، بر اساس گزارش بانک مرکزی اتیوپی، کشور اتیوپی و سودان به منظور جبران کمبود ارزهای خارجی و تقویت اتحاد و همگرایی اقتصادی و گسترش تجارت دوجانبه میان خود، پیمان پولی دوجانبه امضا می کنند.

یوهانس آیالو معاون رئیس جمهور اتیوپی گفته است که امضای پیمان پولی دوجانبه با سودان باعث می شود تا بانک های مرکزی و بانک های تجاری دو کشور با استفاده از ارزهای ملی طرفین با یکدیگر مبادله نمایند.

اتیوپی و سودان روابط بلندمدتی داشته اند و در سال های اخیر نیز روابط اقتصادی و تجاری دو کشور به طور بی سابقه ای افزایش یافته است.

همچنین در سفری که عمر البشیر رئیس جمهور سودان به کشور اتیوپی داشته است، رؤسای جمهور دو کشور در مورد طیف وسیعی از مسائل دوجانبه بحث و گفتگو کردند. در این دیدار رؤسای جمهور دو کشور تعدادی از توافقنامه های اقتصادی و تجاری دوجانبه را نیز امضا نمودند.

پیمان های پولی دوجانبه، راهکار نوین بانکداری بین الملل برای حذف دلار از تجارت

امروز استفاده از ظرفیت پیمان های پولی دوجانبه میان کشورها به فراوانی مورد استقبال قرار گرفته است. پیمان پولی دوجانبه قراردادی است که در آن کشورها توافق می کنند تا در روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه از ارزهای ملی خود به جای استفاده از دلار و یورو استفاده کنند.

کشورها در استفاده از پیمان های پولی دوجانبه اهداف مختلفی را دنبال می کنند. یکی از اهداف استفاده از پیمان های پولی دوجانبه، حذف دلار از روابط تجاری و استفاده از ارزهای ملی در تجارت است.

از آنجایی که کشور ایران نیز از کشورهایی است که بیشترین اثر منفی را از وابستگی به دلار دیده، ضروری است اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری نموده و با کنار گذاشتن دلار، نقش ارز ملی خود را نیز در تجارت بین المللی توسعه دهد.

منبع: اتیوپی نیوز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.