۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۹۹۴ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶ دسته: کشاورزی
۰

رئیس سازمان شیلات کشور گفت: تست ماهی تیلاپیا و کیفیت این ماهی که در یزد تولید شده هزاران بار بهتر از ماهی تیلاپیای وارداتی است. تولیدات اولیه این ماهی در حال ورود به بازار است.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، در سالیان اخیر شاهد واردات گسترده ماهی تیلاپیا در کشور و همچنین استقبال مردم از آن بوده ایم.

براساس آخرین گزارش فائو، در سال ۲۰۱۶ ایران ۱۶ هزار و ۴۰۰ تن فیله منجمد تیلاپیا از چین وارد کرده است که در مقایسه با سال قبل ۵۳ درصد رشد داشته است.

ایران چهارمین وارد کننده این ماهی در جهان است؛ اما با وجودی که کشورمان هزینه زیادی برای واردات تیلاپیا متقبل می شود، همچنان سازمان محیط زیست با تولید این ماهی در کشور مخالف است.

امکان تولید تیلاپیا در کشور وجود دارد

بسیاری از استانهای کشور، به ویژه استان هایی که به آبهای آزاد راه ندارند از لحاظ شرایط جوی و اقلیمی و با توجه به نیاز کم این ماهی به آب، ظرفیت تولید ماهی تیلاپیا را دارا می باشند و کارشناسان حوزه شیلات معتقدند که با توجه به فواید اقتصادی تولید این ماهی در کشور، سازمان مذکور باید هر چه زودتر مجوز تولید و تکثیر آن را به تولیدکنندگان این نوع ماهی بدهد.

کیفیت تیلاپیای داخلی بهتر از نوع وارداتی است

گفتنی است تیلاپیای وارداتی به دلیل روش نامناسب پرورش، بعضا با مشکلاتی همراه است. این درحالیست که تولید این ماهی در داخل را می توان با قواعدی همراه نمود که منجر به پرورش یک ماهی با کیفیت شود.

طرح پایلوت تولید تیلاپیا در یزد آغاز شده است

در همین خصوص حسن صالحی، رئیس سازمان شیلات کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در خصوص تولید ماهی تیلاپیا در شهرستان بافق استان یزد اقدامات اولیه انجام شده و تولیدات اولیه در حال ورود به بازار است و امیدواریم نتایج این پایلوت که زیر نظر محیط زیست و شیلات است، خوب باشد.

تیلاپیای یزدی بهتر از تیلاپیای وارداتی

وی ادامه داد: اکنون ۱۴۰ کشور دنیا اقدام به تولید این ماهی می کنند. تست ماهی تیلاپیا و کیفیت این ماهی که در یزد تولید شده هزاران بار بهتر از ماهی تیلاپیای وارداتی است. از سال گذشته دستور کاهش ورود واردات این ماهی را داشته ایم تا تولیدات داخلی آن جای خود را در بازار پیدا کند. 

امید است با تعاملات سازنده سازمانهای شیلات، محیط زیست و دامپزشکی و همچنین کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مجوز تولید ماهی تیلاپیا در کشور صادر شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.