۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۹۰۵ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹ دسته: کشاورزی
۰

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از راهکارهای وزارتخانه برای تنظیم بازار استفاده از صنایع تکمیلی است، گفت: برای این منظور می خواهیم از بخش خصوصی استفاده نماییم.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، صنایع تکمیلی یا تبدیلی به مجموعه فعالیت های صنعتی گفته می شود که با فرآوری محصولات کشاورزی از طریق تغییرات فیزیکی و شیمیایی، ذخیره سازی، بسته بندی و توزیع، به تبدیل و نگهداری آن‌ها کمک می کند.

صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی و بالا بردن بهره وری بخش کشاورزی ایفای نقش می کند.

به گزارش عیارآنلاین، این صنایع در فرآیند توسعه کشور نقش کلیدی داشته و توجه بیشتر به آن، تسریع در رشد و توسعه کشاورزی و اقتصادی کشور را در پی خواهد داشت. با این وجود، موضوع صنایع تبدیلی و تکمیلی علیرغم اهمیت آن، در ایران مقوله نسبتاً جدیدی است که هنوز آنگونه که شایسته بخش کشاورزی و اقتصاد ملی است، مورد حمایت و هدایت قرار نگرفته است.

استفاده از صنایع تکمیلی برای جلوگیری از نوسانات قیمت محصولات کشاورزی

در چندین سال اخیر مشاهده شده است که وقتی یک محصول در یک سال قیمت مناسبی دارد، کشاورز حجم بیشتری از آن محصول را کشت می‌کند و عرضه بیش از نیاز در سال بعد، سبب کاهش قیمت می‌شود و دوباره به دلیل زیان‌های دیده شده کشاورزان رغبتی به کشت همین محصول نشان نمی‌دهند و سال بعد به دلیل کمبود عرضه با افزایش قیمت مجدد مواجه خواهیم بود؛ این موج سینوسی (نوسانی) مدام تکرار می‌شود و در سال های اخیر، خود را در پیاز و سیب زمینی نشان داده است.

اقتصاددانان به این حالت عرضه و تقاضا، «مدل تار عنکبوتی» می‌گویند که در آن تولید از یک الگوی منطقی تبعیت نمی‌کند و فقط قیمت امسال میزان تولید سال آینده را تعیین می‌کند.

به نظر می رسد یکی از راهکارهای اساسی این مشکل این باشد که در زمان‌هایی که محصول بیشتری تولید می‌کنیم، با استفاده از روش‌های نوین مانند استفاده از صنایع تکمیلی و انبارها و سردخانه‌های مناسب، محصول را برای فصول سرد و زمان‌هایی که بار کمتری وارد بازار می‌شود، نگهداری کنیم.

تنظیم بازار با استفاده از صنایع تکمیلی

گفتنی است یکی از بهترین روش های اشتغالزایی و افزایش درآمدهای کشاورزی در مناطق، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی است. این صنایع از قابلیت ایفای نقش تعیین کننده در تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیز برخوردار است.

در همین خصوص محمد علی طهماسبی، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از کارهایی که در آینده مدنظر وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود این است که از طریق بخش خصوصی و با استفاده هر چه بیشتر از صنایع تبدیلی و تکمیلی بتوانیم بازار محصولات کشاورزی را کنترل و تنظیم کنیم.

امید است با بهره مندی هر چه بیشتر از این صنعت نه تنها شاهد توسعه کشاورزی در کشور باشیم، بلکه بتوانیم با استفاده از این صنعت بازار محصولات کشاورزی را تنظیم و کنترل کنیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.