۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۷۰۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

گروه بریکس از طریق عضوگیری بیشتر و الحاق کشورهای قدرتمند از جمله ایران به خود، در پی تقویت بیش از پیش جایگاهش در معادلات جهانی است.

به گزارش مسیر اقتصاد، کشورهای عضور گروه بریکس تصمیم گرفته اند با مطرح کردن ایده «بریکس پلاس» به عضوگیری بیشتر و گسترش فعالیت های خود تداوم ببخشند.

طرح اولیه «بریکس پلاس» به منظور عضوگیری بیشتر و الحاق کشورهای قدرتمند در حال توسعه دیگر در ابتدا در اوایل سال جاری میلادی از سوی کشورهای عضو بریکس مطرح شد و مورد توافق همه ی اعضاء قرار گرفته است.

تاریخچه گروه بریکس

در ابتدا در سال ۲۰۰۶ میلادی و در جریان نشست سالانه سازمان ملل در شهر نیویورک کشور آمریکا، سران کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین با یکدیگر دیدار کردند. در این دیدار ایده تشکیل گروه بریکس را برای اولین بار مطرح شد. بعد از این کشورها از سال ۲۰۰۹ میلادی سالانه به طور مرتب نشست برگزار کرده و با یکدیگر دیدار کرده اند. در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز کشور آفریقای جنوبی به عضویت گروه بریکس در آمد.

۵ کشور عضو گروه بریکس همگی از کشورهای در حال توسعه و با نرخ رشد اقتصادی بالا هستند. دیگر ویژگی مشترک این کشورها جمعیت زیاد و تلاش برای بر هم زدن سلطه آمریکا و کشورهای اروپایی بر نظام جهانی است.

عضوگیری بیشتر به منظور گسترش نفوذ

اکنون بعد از حدود ۱۰ سال از اولین دیدار مشترک کشورهای عضو گروه بریکس، ایده عضوگیری بیشتر به منظور تقویت جایگاه این گروه مطرح شده است. کشورهای گروه بریکس در تلاش هستند تا کشورهای دیگری که وضعیتی تقریبا مشابه آن ها دارند به عضویت این گروه درآورند تا بتوانند با قدرت بیشتری به اهداف جمعی خود دست یابند.

گروه بریکس در حال حاضر با حضور کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تحت پوشش دارد. اما یکی از مشکلات اصلی کشورهای عضو گروه بریکس در گسترش روابط و تقویت جایگاه خود کم بودن تعداد اعضاء و دوری جغرافیایی کشورهای عضو این گروه است. گروه بریکس از طریق عضوگیری بیشتر و الحاق کشورهای قدرتمند در حال توسعه دیگر میتواند بیش از پیش جایگاه خود در معادلات جهانی را تقویت نماید و ضعف های موجود خود را پوشش دهد.

گروه بریکس نماد برهم زدن تعادل ایجاد شده از سوی کشورهای غربی در نظام جهانی است. گروه بریکس به عنوان رهبر تغییر الگوی توسعه اقتصادی و جهانی سازی مطرح است. جمعیت روبه گسترش کشورهای عضو گروه بریکس این مزیت را برای آن ها ایجاد کرده که در آینده سهم خود از تولید اقتصادی جهان را نیز افزایش دهند و از این منظر نیز جایگاه خود را تقویت نمایند.

اعضاء جدید چه کشورهایی خواهند بود؟

طبق این طرح پیشنهادی که «بریکس پلاس» نام دارد کشورهای پاکستان، بنگلادش، ایران، نیجریه، کره جنوبی، مکزیک، ترکیه، اندونزی، فیلیپین و ویتنام به منظور عضویت در گروه بریکس در نظر گرفته شده اند. اغلب این کشورها از قاره آسیا هستند و کشورهای مکزیک، ترکیه و نیجریه نیز در قاره های آمریکای شمالی، اروپا و آفریقا قرار دارند.

کشورهایی که برای عضویت در گروه بریکس در نظر گرفته شده اند نیز مانند کشورهای عضو این گروه جمعیت زیادی دارند. در صورت عضویت این کشورها گروه بریکس از نظر جمعیتی بخش قابل توجهی از جمعیت جهان را تحت پوشش خواهد گرفت. علاوه بر این کشورهای در نظر گرفته شده در تلاش هستند تا با دیگر کشورهای در حال توسعه و مستقل روابط تجاری خود را گسترش دهند.

عضویت این کشورها که اغلب از بین کشورهای آسیایی هستند به گروه بریکس، میتواند تسلط این گروه را به حوزه کشورهای آسیایی افزایش دهد و از این طریق نفوذ آمریکا در این منطقه را با چالشی جدی مواجه نماید.

کشورهای جدید حضور پررنگی در جاده ابریشم جدید دارند

کشورهای جدیدی که به منظور عضویت در بریکس در نظر گرفته شده اند، همگی حضور پر رنگی در پروژه جاده ابریشم جدید چین دارند. هدف پروژه جاده ابریشم جدید چین توسعه زیرساختی کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپایی و تقویت روابط تجاری آن ها با کشور چین است و بخش قابل توجهی از پروژه های آن در کشورهای آسیایی در نظر گرفته شده است.

توسعه زیرساخت ها، الگوی جدید توسعه از سوی کشور چین است که میتواند نقشی اساسی در افزایش روابط تجاری و اقتصادی کشورهای گروه بریکس داشته باشد. علاوه بر این توسعه زیرساختی کشورهای عضو گروه بریکس تاحدودی مشکلات ناشی از دوری جغرافیایی این کشورها را مرتفع خواهد کرد.

مخاطرات عضوگیری بیشتر در بین کشورهای عضو گروه بریکس

اما در این بین مخاطراتی نیز در بین کشورهای عضو بریکس در زمینه عضوگیری بیشتر وجود دارد. به طور مثال کشور هند از عضویت کشورهایی همچون پاکستان که مشکلات مرزی با آن دارد، ابراز نگرانی کرده است. بنابراین به نظر میرسد کشورهای عضو گروه بریکس در زمینه عضوگیری بیشتر چندان کار ساده ای پیش رو نداشته باشند.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.