۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۱۸۴ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹ دسته: کشاورزی
۰

صالحی گفت: ما با واردات ماهی تیلاپیا به شدت مخالفیم زیرا همه چیز را نابود می کند ولی با تولید این ماهی در کشور موافق هستیم، زیرا تولیدش می تواند سبب صادرات به کشورهای دیگر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد) میثم صالحی، مدیر عامل شرکت آبزی اکسیر کوثر با اشاره به وضعیت تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: یک تمایل خودآگاه یا ناخودآگاه توسط دولت و یک سری افراد برای تولید این ماهی ایجاد شده است.

۶ دلیل برای تولید تیلاپیا در کشور

صالحی افزود: احترام به مصرف کننده، ایجاد بازار رقابتی، تولید داخل و اقتصاد مقاومتی، به صرفه بودن، تنوع محصول و در اختیار قرار دادن یک سبد متنوع کالا و از همه مهمتر جلوگیری از واردات، تمام دلایلی است که در کشور برای تولید ماهی تیلاپیا وجود دارد.

وی گفت: تولید ماهی تیلاپیا در کشور مشکلی بوجود نمی آورد و می شود به راحتی این موضوع را مدیریت کرد. یک سری از همکاران ما در حوزه ماهیان کپور و قزل آلا و تولید کنندگان دیگر، شاید یک مخالفت اولیه ای با این موضوع داشته باشند ولی به مرور زمان متوجه خواهند شد که با منابعی که به خاطر مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای و همچنین بیماری ها دیگر در اختیارشان نیست، می توانند وارد فضای تولید ماهی تیلاپیا در کشور بشوند.

افزایش سرانه مصرف ماهی در کشور به دلیل ارزان بودن تیلاپیا

این کارشناس آبزیان با بیان اینکه الان ماهی تیلاپیا در کشور سبد غذایی خوبی را به خود اختصاص داده است و در صورت تولید این ماهی در کشور جلوی خروج ارز به دلیل واردات فیله این ماهی گرفته می شود گفت: باتوجه به ارزان بودن آن، افراد ضعیفی که قدرت خرید ماهی‌های دیگر را ندارند می توانند از این سبد غذایی استفاده کنند و از این طریق میانگین سرانه مصرف ماهی در کشور افزایش یابد.

تولید ماهی تیلاپیا در کشور منجر به صادرات می شود

صالحی افزود: ما با واردات ماهی تیلاپیا به شدت مخالفیم زیرا همه چیز را نابود می کند ولی با تولید ماهی تیلاپیا در کشور موافق هستیم، زیرا تولیدش می تواند سبب صادرات به کشورهای دیگر شود؛ الان در خیلی از کشورهای دنیا چند برابر ما که قزل آلا تولید می کنیم در حال پرورش ماهی تیلاپیا هستند، ما نمی‌توانیم نسبت به دنیا به صورت بسته عمل کنیم.

این تولیدکننده قزل آلا گفت: تولید ماهی تیلاپیا نمی تواند تاثیری بر بازار ماهی قزل آلا ایجاد کند و برایش مشکل ساز شود.

امکان کاهش مخاطرات تولید ماهی تیلاپیا در کشور وجود دارد

وی گفت: ماهی تیلاپیا ماهی مقاومی است و رقیب غذایی برای بعضی از توده های آبی می باشد یعنی اگر ما در یک توده آبی مثل رودخانه، استخر، قفس و تالاب ماهی تیلاپیا را داشته باشیم با توجه به مقاومت زیادی که دارد و تقریبا همه چیز خوار بودن، سازگاری بیشتری با محیطش خواهد داشت.

وی با اشاره به مخالفت های محیط زیست برای تولید این ماهی در کشور گفت: دلیل اصلی محیط زیست برای عدم صدور مجوز ماهی تیلاپیا این است که این ماهی سبب حذف گونه های بومی دیگر می شود. این دلیل علمی و حل ناشدنی نیست زیرا در دنیا حجم عظیمی از تولید ماهی به تولید تیلاپیا  اختصاص یافته است.

نگاه ما به تیلاپیا تهدید است و نگاه کشورهای دیگر فرصت

مدیرعامل شرکت آبزی اکسیر کوثر گفت: چیزی که الان ما به عنوان تهدید به آن نگاه می کنیم کشورهای دیگر به عنوان فرصت و به صورت قانونمند و با ضابطه از آن استفاده می کنند.

وی افزود: با توجه به این که بسیاری از منابع آبی ما طبیعی هستند و به آبهای آزاد راه ندارند و در بسیاری از استانهای کشور استخرهای دو منطوره احداث شده، می‌توان تیلاپیا را به آسانی در آن تولید کرد.

مدیریت تولید تیلاپیا در کشور با قاعده گذاری

صالحی گفت: ما باید یک مجموع قوانین سفت و محکمی برای تولید ماهی تیلاپیا تبیین کنیم؛ سپس در آن چهارچوب تولید تیلاپیا را مدیریت کنیم تا بتوانیم به تولید آن در کشور بپردازیم.

وی گفت: متاسفانه بعضی ها غیر تخصصی تولید این ماهی را نفی می کنند و بعضی دیگر احساسی از آن دفاع می کنند و هیچ مرجعی بین این دو گروه نیست که بحث تولید این ماهی به سرانجام برسد.

صالحی در پایان گفت: به نظر من باید به صورت تخصصی و خیلی منطقی نسبت به این موضوع برخورد کنیم؛ به جای ممنوعیت ۱۰۰ درصدی بیایم یک سازوکار مناسبی را برای تولید این ماهی تبیین کنیم و در چهارچوب آن قانون و مجوزها داده بشود تا یک سری تولید کنندگانی که رغبت به این موضوع دارند، وارد این فضا بشوند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.