۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۹۹۷ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳ دسته: کشاورزی
۰

کشورهای مختلف، برای ایجاد امنیت غذایی از تولیدکنندگان داخلی به صورت ویژه حمایت کرده‌اند. در ایران نیز ضروری است میزان واردات گوشت با استفاده از سیاست های حمایتی کاهش یابد و تولید گوشت در کشور به میزانی برسد که امکان صادرات آن فراهم گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، با توجه به اهمیت امنیت غذایی کشورها و در ادامه ابعاد اقتصادی تولید، اقتصاد کشاورزی به عنوان یکی از شاخه‌های علمی از حدود یک قرن پیش در کنار سایر رشته‌های کشاورزی مطرح شده است.

ایجاد امنیت غذایی با حمایت هوشمندانه از تولید

ضرورت ایجاد امنیت غذایی تا آنجایی است که کشورهای مختلف، برای ایجاد امنیت غذایی از تولیدکنندگان داخلی به صورت ویژه حمایت کرده‌اند؛ به عنوان مثال بعضا مشاهده می شود که کشورها در تعیین تعرفه واردات کالا، حساب محصولات کشاورزی و مواد غذایی را از دیگر کالاها جدا می کنند و میزان تعرفه واردات این محصولات را متناسب با نیاز و وضعیت تولیدکنندگان داخلی طراحی می نمایند.

کشورهایی چون ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، سوئیس و نروژ در بالا بردن تعرفه واردات محصولات کشاورزی در مقایسه با دیگر کشورها پیشرو هستند و میانگین تعرفه‌ی اخذ شده از واردات محصولات کشاورزی آن‌ها بیش از ۵۰ درصد است.

سیاست ژاپن در حمایت از تولید داخلی گوشت

اخیرا کشور ژاپن تصمیم گرفته است تعرفه واردات گوشت منجمد از آمریکا و برخی کشورهای دیگر را افزایش دهد تا از تولیدات داخلی در مقابل واردات حمایت کند.

در این راستا منابع محلی اشاره کردند که تعرفه‌های اعمال شده به گوشت منجمد از ۳۸.۵ درصد کنونی به ۵۰ درصد جهش خواهد کرد.

لذا در این کشور پس از ۱۴ سال کنار گذاشتن مکانیزم افزایش تعرفه، این راهکار دوباره فعال شد چراکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سعی دارد صادرات آمریکا به ژاپن را افزایش دهد.[۱]

ایران بیش از ۹۰ درصد گوشت مورد نیاز خود را تولید می کند

طبق اعلام معاون امور تولیدات دامی وزیر جهادکشاورزی، در بخش تولید گوشت قرمز ۹۹.۵ درصد اهداف پیش بینی شده در سال ۱۳۹۵ تحقق یافته بود و در سال گذشته ۸۱۵ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شد.

سال ۹۵ را می‌توان به نوعی خیز ایران هم برای کاهش واردات گوشت قرمز دانست. زیرا در این سال، میزان واردات به حدود ۵۰ هزار تن رسیده که البته بیش از ۴۲ هزار تن آن مربوط به برزیل است. البته افزایش قیمت گوشت در سال گذشته سبب گردید تا این واردات برای تنظیم بازار افزایش یابد.

طبق گزارشات موجود سال گذشته ۸۴۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید و برای تامین نیاز کشور حدود ۱۰۰ هزارتن گوشت قرمز از محل واردات تامین شد.[۲]

بنابراین برای ایجاد امنیت پایدار غذایی در تامین این ماده غذایی، ضروری است رفته رفته میزان واردات با استفاده از سیاست های حمایتی کاهش یابد و تولید گوشت در کشور به میزانی برسد که امکان صادرات آن فراهم گردد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری مهر کد خبر ۴۰۴۳۳۲۹

[۲] خبرگزاری انتخاب کد خبر ۲۵۱۳۳۸



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.