۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۱۲۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کشور ژاپن سازوکاری حمایتی به منظور حمایت از تولیدکنندگان و کشاورزان داخلی در نظر گرفته که طبق آن در زمان افزایش صرفه اقتصادی واردات محصولات، تعرفه واردات را افزایش میدهد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور ژاپن تصمیم گرفته است تعرفه واردات گوشت از آمریکا و دیگر کشورها را افزایش دهد. بنابر اظهارات صریح وزیر دارایی ژاپن این اقدام با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی گوشت انجام گرفته است.

طبق اعلام رسمی کشور ژاپن از ابتدای ماه آینده میلادی (سه شنبه هفته جاری) تعرفه واردات گوشت یخ زده از ۳۸.۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. کشور ژاپن سازوکاری حمایتی را به منظور حمایت از تولیدکنندگان و کشاورزان داخلی در نظر گرفته که طبق آن در زمان افزایش صرفه اقتصادی واردات محصولات، تعرفه واردات را افزایش میدهد. طبق گفته دولت ژاپن افزایش تعرفه واردات گوشت نیز در راستای همین سازوکار حمایتی انجام خواهد گرفت.

عمده واردات گوشت ژاپن از کشورهای استرالیا و آمریکا انجام میگیرد و با توجه به قیمت تمام شده گوشت صادراتی این کشورها، افزایش تعرفه واردات گوشت در ژاپن، بیش از هر کشور دیگری بر واردات گوشت آمریکایی به این کشور اثرگذار خواهد بود.

در حال حاضر ژاپن بزرگترین مقصد صادراتی گوشت آمریکایی در بین کشورهای آسیایی است و افزایش تعرفه واردات گوشت میتواند تأثیری منفی بر روند صادرات گوشت آمریکا داشته باشد. در سال گذشته میلادی آمریکا توانسته بود بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار گوشت به ژاپن صادر نماید.

نکته جالب توجه اینکه بسیاری از کشورها در زمان افزایش تعرفه واردات کالاها دلایل متعددی را اظهار میکنند تا کار خود را به نحوی توجیه نمایند و کشور خود را مخالف تجارت جلوه ندهند؛ اما دولت ژاپن به طور صریح اعلام کرده است هدف از افزایش تعرفه واردات حمایت از دامداران، کشاورزان و به طورکلی تولیدکنندگان داخلی گوشت است.

کشور ژاپن حمایت های قابل توجهی از بخش کشاورزی و صنایع غذایی خود انجام میدهد به طوریکه در بین کشورهای جهان به حمایت گسترده از بخش کشاورزی مشهور است. در این میان در نظر گرفتن تعرفه بالا برای واردات محصولات کشاورزی یکی از ابزارهای کارآمد کشور ژاپن برای حمایت از بخش کشاورزی است.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.