۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۸۳۰ ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴ دسته: کشاورزی
۱

حسینی گفت: این نوع ماهی تیلاپیا که در دنیا برای مصرف خوراکی پرورش داده می شود، از نوع مخرب و مهاجم نیست و انواع مهاجم و مخرب آن یا کلا پرورشی نیستند و یا تنها تعدادی از آنها پرورش داده می شود که جنبه زینتی دارد.

سید محمد هادی حسینی، فعال بخش خصوصی شیلات و تولیدکننده ماهی قزل آلا در گفتگو با مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد) در خصوص وضعیت ماهی تیلاپیا در کشور گفت: با این که از سال ۷۲ تاکنون تولیدکننده قزل آلا هستم ولی به شدت موافق تولید تیلاپیا در کشور هستم.

تولید ماهی تیلاپیا در کشور مزایای زیادی دارد

حسینی با بیان اینکه تولید تیلاپیا در داخل کشور نه تنها اشکالی ندارد بلکه مزایای زیادی نیز دارد، گفت: تولید این ماهی نه تنها از خروج ارز جلوگیری می کند بلکه می تواند برای کشور ارز آور باشد زیرا در تمام کشورهای دنیا مشتریان خوبی دارد.

این تولید کننده قزل آلا گفت: من و بعضی همکارانم که ماهی قزل آلا تولید می کنیم، با واردات تیلاپیا مخالف هستیم اما با تولید داخلی آن موافقیم.

درجا زدن ما در آبزی پروری بر خلاف اقتصاد مقاومتی است

حسینی افزود: آبزی پروری در دنیا به سرعت در حال پیشرفت است و درجا زدن ما، فاصله آبزی پروری ما از دنیا را بیشتر می کند که این با تامین منافع ملی ما و البته اقتصاد مقاومتی منافات داشته و در تناقض است.

فعال بخش خصوصی شیلات گفت: نمی توان از توانمندی کشور چشم پوشی کرد و همچنین نمی توان خواست مصرف کننده را نادیده گرفت. همچنین تنوع عرضه محصولات آبزی در کشور موجب افزایش مصرف سرانه و نهایتا افزایش سلامتی در کشور خواهد شد؛ لذا باید برای اعطای مجوز به تولید ماهی تیلاپیا چاره اندیشی کرد.

نگرانی محیط زیست با پرورش تیلاپیا در مناطق مرکزی کشور برطرف می شود

حسینی گفت: تنها استدلال سازمان حفاظت از محیط زیست برای ممانعت از تولید تیلاپیا در کشور این است که چون ماهی تیلاپیا مهاجم و مخرب است لذا چنانچه وارد مقوله تولید و آبزی پروری کشور گردد با ورود به منابع آبهای داخلی، رودخانه ها و یا دریا، باعث تغییر و تخریب اکوسیستم آن منابع آبی خواهد شد.

وی افزود: این استدلال کاملا غیر منطقی و غیر علمی است. زیرا اولا این ماهی قرار است که در مناطق مرکزی و عمدتا جاهایی که آب آنها به منابع آبی راهی ندارد پرورش داده شود، لذا خطری از این جهت که موجب تخریب اکوسیستم منابع آبی شود ندارد.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: دوم اینکه این نوع تیلاپیایی که در دنیا برای مصرف خوراکی پرورش داده می شود از نوع مخرب و مهاجم نیست و انواع مهاجم و مخرب آن یا کلا پرورشی نیستند و یا تنها تعدادی از آنها پرورش داده می شود که جنبه زینتی داشته و در آکواریومها مورد استفاده دارد.

حسینی افزود: سوم اینکه حتی اگر این ماهی در مجاورت منابع آبی هم پرورش داده شود و از مزارع پرورش خارج شود، چون تحمل آب با دمای حدود ۱۰ درجه و کمتر را ندارد و دمای تمام منابع آبی معمولا در فصول سرد سال به کمتر از ۱۰ درجه میرسد، لذا اگر تیلاپیایی در آن منابع آبی وجود داشته باشد خواهد مرد.

حسینی در پایان گفت: باید سازمان محیط زیست مجوز تولید ماهی تیلاپیا در کشور را صادر کند.

  1. به نظر بنده هیچ گروهی مخالف پرورش تیلاپیا در ایران نیستن امااااا! دادن مجوز به یک گونه پرورشی غیر بومی دیگه آنهم در حالی که مازاد تولید سایر گونه ها در بازار وجود داره کاریست بس اشتباه. شماهایی که سنگ تیلاپیا رو به سینه میزنید اول بیایید راه صادرات آبزیان رو باز کنید که مازاد تولید خارج بشه سپس برای مصرف آبزیان فرهنگ سازی داخلی کنید؛ در پایان هم بیاین بیفتین رو قلتک تولید تیلاپیا.

    ۳۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.