۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۶۲۲ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱ دسته: دولت و حکمرانی
۰

چنانچه مدیریت و نظارت مناسبی بر شرکت های بزرگ دولتی و غیردولتی حاکم شود، این شرکت ها میتوانند نقشی مؤثر در توسعه و رشد اقتصادی کشورها داشته باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد لیست ۵۰۰ شرکت بزرگ جهان در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و در این بین ۱۱۵ شرکت از کشور چین با عملکردی بی سابقه توانستند در بین ۵۰۰ شرکت برتر جهان جای بگیرند.

لیست ۵۰۰ شرکت برتر جهان از سوی موسسه فورچون ارائه میشود و اخیرا این موسسه لیست ۵۰۰ شرکت برتر سال ۲۰۱۷ میلادی را ارائه کرده است. در این بین شرکت بزرگ والمارت آمریکا توانسته است جایگاه اول خود را به عنوان برترین شرکت جهان حفظ نماید.

این درحالی است که شرکت های چینی برای چهاردهمین سال متوالی توانسته اند سهم خود را از تعداد شرکت های حاضر در ۵۰۰ شرکت برتر جهان افزایش دهند. شرکت برق دولتی چین با درآمدی بیش از ۳۱۵ میلیارد دلار و شرکت نفتی سینوپک چین با درآمدی بالغ بر ۲۶۸ میلیارد دلار دومین و سومین شرکت برتر جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی بوده اند.

در بین ۵۰۰ شرکت برتر جهان شرکت های بزرگ چینی متعددی از بخش های مختلف اقتصادی این کشور همچون بیمه، خرده فروشی، فناوری اطلاعات، ساخت مسکن و دیگر حوزه ها حضور دارند. با اینحال شرکت های چینی فعال در بخش های دیگر همچون اینترنت، تأمین مالی، انرژی و بازار سرمایه نیز موفق به حضور در جمع ۵۰۰ شرکت برتر جهان شده اند.

کشور چین در دهه های اخیر رشد اقتصادی بسیار بالایی داشته و توانسته است به دستاوردهای اقتصادی متعددی دست یابد. در این میان یکی از مهمترین راهبردهای چین در مسیر این موفقیت ها پرورش و ایجاد شرکت های بزرگ در حوزه های مختلف اقتصاد بوده است.

نکته جالب تر در مورد کشور چین اینکه صاحب اغلب این شرکت های بزرگ چینی دولت این کشور است و دولت توانسته است با ایجاد سازوکارهای مناسب شرکت های دولتی را به سمت موفقیت های اقتصادی سوق دهد.

تجربه کشور چین و همچنین دیگر کشورهای جهان همچون آمریکا نشان داده است که چنانچه مدیریت و نظارت مناسبی بر شرکت های بزرگ دولتی و غیر دولتی حاکم شود، این شرکت ها میتوانند نقشی مؤثر در توسعه و رشد اقتصادی کشورها داشته باشند.

منبع: شینهوا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.