۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۳۵۴ ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵ دسته: کشاورزی
۰

کشور قطر برنامه دارد تا بیش از ۱.۶ میلیارد ریال معادل ۴۳۱ میلیون دلار را برای ساخت تشکیلات فرآوری و انبار کردن محصولات غذایی در دو سال آینده جهت افزایش امنیت غذایی خود سرمایه گذاری نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور قطر برنامه دارد تا بیش از ۱.۶ میلیارد ریال معادل ۴۳۱ میلیون دلار را برای ساخت تشکیلات فرآوری و انبار کردن محصولات غذایی در دو سال آینده سرمایه گذاری نماید. بخش عمده این سرمایه گذاری برای فرآوری و انبار محصولاتی همچون شکر، برنج و روغن خوراکی اختصاص خواهد یافت.

به گفته آقای جاسم بن سیف وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر این کشور به تازگی قراردادی به منظور توسعه ظرفیت فرآوری و انبار محصولات غذایی اساسی با شرکت مهندسی الجابر منعقد کرده است. قطر پیش از این از شرکت های مختلف داخلی و خارجی درخواست کرده بود که پیشنهادات خود را برای این منظور به دولت قطر تحویل دهند.

گرچه برنامه ریزی کشور قطر برای این منظور پیش از اعمال تحریم ها از سوی کشورهای عربی دیگر انجام گرفته است، اما در حال حاضر و به دلیل تحریم های اقتصادی این پروژه برای کشور قطر اهمیتی چندین برابر پیدا کرده است.

به دلیل کمبود زمین حاصل خیز و آب کافی برای تولید محصولات و همچنین دمای بالای هوا، مسئله امنیت غذایی در زمینه تولید و ذخیره سازی محصولات کشاورزی از قدیم یکی از مهمترین اولویت های دولت قطر و تمامی کشورهای عربی منطقه بوده است.

از طرف دیگر یکی از تأثیرات اصلی تحریم قطر توسط دیگر کشورهای عربی در حوزه تأمین محصولات غذایی مورد نیاز این کشور بوده است. در شرایط کنونی کشور قطر در زمینه امنیت غذایی وضعیت مناسبی ندارد چراکه پیش از تحریم ها بخش قابل توجهی از محصولات غذایی وارداتی این کشور از طریق خاک عربستان سعودی به این کشور وارد میشد که در حال حاضر عربستان سعودی اجازه این امکان را نمیدهد.

از زمان تحریم ها کشور قطر تلاش کرده است محصولات غذایی مورد نیاز خود را از دیگر کشورها همچون ترکیه و ایران وارد نماید. با اینحال افزایش ظرفیت فرآوری و ذخیره سازی محصولات غذایی اساسی میتواند به طور موثر بر امنیت غذایی کشور قطر بیفزاید و زمان تاب آوری اقتصاد این کشور در مقابل تحریم های مشابه را افزایش دهد.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.